Papatya Bilim Yayıncılık Eğitim olarak Türkçe üzerine hazırlanmış
kitaplara özel önem vermekteyiz. Şu ana kadar yayınladığımız kitaplarımızdan
bunu görebilirsiniz. Sizin de Türkçe üzerine dolu dolu içeriğe sahip kitap
hazırlığınız varsa, lütfen bize de bildiriniz. İsterseniz basalım, isterseniz www.tdk.com.tr üzerinden
dağıtıma sunalım.
Diğer dil
kitaplarımızı incelemek için buraya tıklayınız.
İçindekiler
Önsöz
Başlangıç
Seviyesi
|
A1 ve A2 |
1. Tanışma
10
2. Düğün
Heyecanı
14
3. Haftalık
Plan
19
4. Mektup
22
5. Merhaba
25
6. Sinemaya
Gidiyoruz
28
7. Üç Yönetmen Beş
Film
31
8. Bugün Plaja
Gidiyoruz
35
9. Türkiye’nin Coğrafyası ve İklimi 38
10.
Bir
E-posta
43
11.
Dedikodu
46
12.
Ne
İzleyelim?
49
13.
Nasreddin Hoca
Fıkraları 52
14.
Diziler
Yarışıyor
55
15.
Bir Tekerleme: Komşu
Komşu 59
16.
Bayram
Planı
62
17.
Suna
Kan
65
18.
Mercimek
Köftesi
68
19.
Ankara
73
20.
Yol
Tarifi
77
21.
Pazar
Alışverişi
81
22.
Ailem
84
23.
Günlük
88
1. Çantanda Ne
Var?
93
2. Zamane
Çocukları
97
3. İstanbul’da Bir
Gün
101
4. Takside Yol
Tarifi
106
5. Hava
Durumu
110
6. Evim
114
7. Türk
Mutfağı
119
8. Koleksiyon
124
9. Doğum Günü
Partisi
128
10.
Türkiye’de
Futbol
132
11.
Spor
136
12.
Nasreddin Hoca
Fıkraları 140
13.
Pilav
Tarifi
143
14.
İş
Başvurusu
146
15.
Çeşme
150
16.
E-posta
154
17.
Balkon
Keyfi
157
18.
Teknoloji
161
19.
Türkiye’deki Resmi Tatiller,
Ulusal ve Dini Bayramlar 165
20.
Hediyeler
170
21.
Boş Yer Kalmadı,
Gelmeyin! 175
22.
Mine ile
Ozan
182
23.
Türk
Ressamlar
190
24.
Türkiye Ne İhraç
Ediyor? 194
25.
Tüketebildiğiniz Kadar Enginar
Çünkü 200
26.
Depresyon
204
1. Farklı Bir
Tatil
209
2. Tiyatro
214
3. Bavul
Hazırlamak
218
4. Nasreddin Hoca
Fıkraları 223
5. Anneannemden Atasözleri ve Deyimler 226
6. Aşure
Tarifi
230
7. Brüksel Yarı
Maratonu
234
8. Türkiye’de Şehirlerarası
Ulaşım 239
9. Tüm Zamanların
Zümrüdü 244
10.
Karagöz
Hacivat
249
11.
Diyabetten Egzersizle
Kurtulun 253
12.
Olimpos’ta
Tatil
258
13.
Çekiç ve
Müzik
266
14.
Mavi Yolculuk
Planı
271
15.
Taşınma
275
16.
Süt
280
17.
Depresyon Yaşı
Düştü
284
18.
Çocuklar ve
Oyun
289
19.
Bebek
294
20.
Perili
Köşk
299
21.
Kötü Bir
Şaka
304
22.
Bir
Kabus
308
23.
Yazar-Çevirmen Pınar
Kür 312
24.
Güçsüz İrade Sorunu
Değil 317
25.
Her Gün Daha Çok Anne
Oluyormuş İnsan 321
26.
TL ve
YTL
331
27.
Türkiye ve Avrupa
Birliği 335
28.
Dersbaşı Yaparken Atatürk ve
Eğitim Üzerine Düşünceler 339
29.
Cunda’da Bir Çeviri
Atölyesi 346
30.
AB'den
4.5 Milyar Euro Gelecek 356
31.
Dün, Bugün Yarın; Türk
Siyasetinde Arayışlar 367
32.
İklim
Değişikliği
374
33.
Samimiyet
381
34.
İçli
Köfte
386
35.
2014 Türk Dış
Politikası 392
36.
Bir Motivasyon Kuramı: Öz
Yeterlilik 399
37.
Türkçeyi Anadil Olarak
Öğrenen Bebekler Ünlü Uyumunu Ne zaman Öğreniyorlar? 406
Önsöz
Türkçe,
özellikle son yıllarda giderek daha fazla kişinin öğrenmeye ilgi duyduğu bir dil
haline geldi. Ancak, çok iyi hazırlanmış Türkçe dilbilgisi kitapları mevcut
olmasına rağmen okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerini geliştirecek ve
dilbilgisi konularının pekişmesini sağlayacak kaynakların halen çok kısıtlı
sayıda olduğunu gözlemledik. Bu açığı kapatmaya yardımcı olmak amacıyla bu
kitabı hazırlamaya karar verdik. Yabancı bir dili öğrenirken tabii ki
dilbilgisi çok önemli bir etmendir. Ancak bilindiği gibi, dilbilgisini öğrenmek ve
içselleştirmek zordur. Avrupa Birliği Dil Çerçevesi Programı'nda belirlenen
dilbilgisi konularına paralel okuma metinleri ve bu metinler üzerinden, sözlü ve
yazılı yanıt vermeyi gerektiren okuduğunu anlama alıştırmaları hazırladık. Bu
kitap üç bölümden oluşuyor. Birinci bölümde A1 ve A2 dilbilgisi konuları ve daha
basit sözcüklerin geçtiği metinleri bulabilirsiniz. Orta seviye ise, AB Dil
Çerçevesi’nde B1 ve B2 olarak atfedilen seviyeye uygun metinlerden oluşmakta.
İleri seviyede hem dilbilgisi yapıları hem de sözcük dağarcığı açısından çok
daha ilerlemiş okuyuculara yönelik metinler hazırladık. Her seviye kendi içerisinde
kolaydan zora gidecek şekilde sıralanmıştır.
Metinleri
seçerken, öğrencinin ilgisini çekecek konularla yeni öğrenilen sözcükleri ve
dilbilgisini pekiştirmeyi, aynı zamanda Türk kültürünü tanıtmayı amaçladık. Her
yaştan, her meslekten ve her ülkeden insanın ilgi duyabileceği farklı metin türleri
ve konular seçmeye çalıştık. Bu nedenle kitabımızda yemek tarifleri, fıkralar,
gazete haberleri ile kurmaca gibi birbirinden çok farklı metin türlerine yer verdik. Bu
metinlerin konu yelpazesini de geniş tutarak çocuklarla ilgili yazılardan tatillerle
ilgili olanlara, politikadan sağlığa, eğitimden sanata çok çeşitli konuların
işlendiği metinleri biraraya getirdik. Gazetelerden ve ilgili kurumların internet
sayfalarından faydalandık, farklı yazarların metinlerini izinleriyle kullandık.
Dilbilgisi
konularının pekiştirilmesi ve öğrencilerin sözcük dağarcıklarının gelişmesi
amacıyla hem metinlerin içerisinde farklı yapıları, sözcükleri ve deyimleri
kullanmak için çaba gösterdik hem de okuma metinlerinin sonundaki alıştırmalarda bu
sözcükleri ve konuları kullanmayı teşvik edecek sorulara, çalışmalara yer verdik.
Okumanın yeni sözcükler öğrenmeye yardımcı olması hedefiyle, her metnin sonuna o
metinde dikkat çekmek istediğimiz sözcüklerin listesi ile bu sözcükleri öğrenmeye
yönelik alıştırmaları ekledik. Sözcük listelerini verirken, öğretmeni ve/veya
öğrenciyi kısıtlamamak amacıyla her hangi bir çalışma önerisinde bulunmadık.
Dolayısıyla, öğretmenler de öğrenciler de bu listelerden kendi ilgi ve ihtiyaçları
doğrultusunda, uygun gördükleri şekilde yararlanabilirler. Örneğin, okuma
parçasını okumaya başlamadan önce listedeki sözcüklere bakıp, içlerinden
hangilerini bilip bilmediklerini düşünebilir, anlamlarıyla, kullanım şekilleriyle
ilgili konuşabilirler ya da okuma öncesinde listede yer alan, bilmedikleri sözcükleri
metin içinde hızlıca arayıp, sözcüklerin geçtikleri yerleri belirleyebilir, hangi
anlamda kullanıldıklarını bağlamdan çıkarmaya çalışabilirler. Bu listeler,
çeşitli ikili çalışmalar ya da grup çalışmaları ile hem konuşma
çalışmalarına hem de derse ısınma amaçlı etkinliklere dönüştürülebilir.
Sözcük
alıştırmalarının ardından öğrencilerin metinleri dikkatle okuyup iyice anlamaları
için doğru/yanlış çalışmalarına ve kısa cevaplı sorulara yer verdik.
Doğru/yanlış sorularından hemen sonra gelen kısa cevaplı sorular bölümünde
öğrencilerin verdikleri yanıtlarla, cümle düzeyinde yazılı ve sözlü üretime
geçmelerini hedefledik. Tabii ki farklı derslerde bu alıştırmaları farklı
şekillerde değerlendirmek mümkün. Örneğin, öğrencilerin farklı dil becerilerini
geliştirmek için doğru/yanlış soruları bir dinleme çalışmasında kullanılabilir.
Dersin hemen başında, başlangıç ve orta seviyelerdeki öğrenciler, önce sadece
doğru/yanlış sorularını okuyabilir ve öğretmen metni okurken, soruların
yanıtlarını yakalamaya çalışabilirler. İleri düzeyde ise kitapları kapalı olarak
öğretmeni dinleyen ve not alan öğrenciler, daha sonra doğru/yanlış sorularına
bakıp yanıt verebilirler. Elbette dinlerken sorulara yanıt verme ve not alma gibi
becerilerin edinimine yönelik öğretmenin öğrenciye yol göstermesinde yarar vardır.
Ayrıca
yeni sözcükleri pekiştirmelerini, ilgili dilbilgisi yapıları ile sözcükleri bir
bağlam içinde kullanmalarını sağlamak için bir metin üretmelerini gerektiren yazma
alıştırmaları hazırladık. Başlangıç ve orta düzeydeki yazı çalışmalarının
öncesine öğrencilerin hem yazmaya başlamadan önce not alma, plan yapma
alışkanlığı kazanmalarına hem de birbirleriyle sözlü iletişme geçmelerine ortam
sağlamak amacıyla konuşma çalışmaları ekledik. İleri seviyedeki öğrencilerin ise
artık yeterli not alma ve plan yapma deneyimi edindiklerini, kendi kendilerine de bu
uygulamaya devam edebileceklerini düşündük. Bu nedenle sadece bir paragraf ya da
birkaç paragraflık bir yazı değil, kendi içinde giriş, gelişme, sonuç bölümleri
olan bütünlüklü metinlerle, sınıf arkadaşlarıyla yazıları hakkında
tartışmalarını teşvik eden, görüş alışverişinde bulunmalarını gerektiren bir
‘yazalım, konuşalım’ bölümü hazırladık.
Öğrencilerin
Türkçe çalışma motivasyonlarını yüksek düzeyde tutmak hedefiyle, yeri geldikçe,
alıştırmalarda seçenekler sunduk. Böylece, öğrencilerin kendi ilgi ve
ihtiyaçlarına daha yakın olan konuları tercih ederek, daha istekle çalışmalarını
sağlamayı amaçladık. Ayrıca farklı anadilleri olan öğretmenlerin ve öğrencilerin
kullanımlarını kolaylaştırabilmek için kitaptaki tüm alıştırmalarda sadece
Türkçe kullandık. Bu alıştırmalar arasında metinlerde geçen yeni sözcükleri
öğrenmeye yönelik çalışmalar ile doğru/yanlış sorularının cevap anahtarını da
kitabımızın sonunda bulabilirsiniz. Bu iki tür soruya cevap anahtarı hazırlamak
mümkün çünkü bu alıştırmalar, okuma parçası metinleriyle ilgili bazı
sorulardaki ya da özellikle yazı alıştırmalarındaki gibi öğrencinin kişisel
görüşlerini yansıtan yanıtlar vermesini gerektirmiyor. Yine de sözcük
alıştırmalarındaki bazı soruların tek bir yanıtı olmadığını belirtmemiz
gerekir. Böyle soruların yanıtlarında da elimizden geldiğince verilebilecek çeşitli
yanıtları göz önünde bulundurduk ve farklı yanıt seçeneklerini kesme işaretiyle
göstererek sıraladık. Kitabın en sonunda ise metinler taranarak seçilmiş
sözcüklerden oluşan alfabetik bir liste bulunmaktadır.
Bu kitabın
ilk taslağını okuyarak değerli birikimi ve fikirleriyle bize önerilerde bulunup
kitabımızı geliştirmemizi sağlayan Prof.Dr. Sumru Özsoy’a teşekkürü borç
biliriz.
Türkçe
öğrenme ve öğretme sürecinde size katkıda bulunmayı ümit ediyoruz. -
Dr. Aslı ALTAN ve Dr. Elif AKA