Bilgi Yönetimi: Bilgi Türeticileri, Büyük
Veri, İnovasyon ve Kurumsal Zeka PDF İçindekiler
Bu kitap insanın
karar vermesinde ve davranış belirlemesinde her zaman yol gösterici
olan bilgi ve bilginin yönetimi ile ilgili en güncel konu ve
kavramları ele almaktadır.
Kitapta bilgi çağının bilgiyi tüketen ve üreten yeni bireyleri,
“dijital yerliler” tanıtılmış; aşırı bilgi artışına değinilerek
bunun tehlikelerinden sözedilmiş; diji-tal ortamda bıraktığımız
“izler”in, veri bilimciler tarafından nasıl ele alındığın-dan
bahsedilmiş; bilginin korunması ve sosyal mühendislik konularına
değinil-miş; iş süreçleri ve bilgi yönetimi ilişkisi irdelenmiş;
rekabetin olmazsa olmazı olan bilgi ve yönetiminin, rekabet
üzerindeki etkileri üzerinde durulmuş; ülke-mizden ve dünyadan
başarılı ve başarısız inovasyon örnekleri verilmiş; bilgi değer
zinciri modeli anlatılmış ve bilgi yönetimi ile kurumsal zeka
arasındaki ilişkinin kapsamı ve sınırlılıkları üzerinde durulmuştur.
Üniversitelerin İşletme, Yönetim Bilişim Sistemleri, Bilgi ve Belge
Yönetimi ile Enformatik gibi bölümlerinde öğrenim gören lisans ve
lisansüstü öğrenciler, kamu ve özel sektörde çalışan yöneticiler ve
bilgi yönetimi ile ilgilenen herkes için kitabın çok yararlı olacağı
kanaatindeyiz.
İÇİNDEKİLER
Önsöz
Editörün Önsözü
DİJİTAL ÇAĞ VE BİLGİ
1.
Bilgi Tüketicileri ve
Üreticileri
Tuba UĞRAŞ
1.1.
Bilgi Kavramı
1.2.
Bilgi’li Kavramlar
1.2.1.
Bilgi Çağı ve Bilgi
Toplumu
1.2.2.
Bilgi Tüketimi, Bilgi
Üretimi ve Bilgi Türeticisi Olmak
1.2.3.
Bilgi Toplumunun Yeni
Bireyleri: Dijital Yerliler
1.3.
Bilgi
Toplumu Stratejisi
1.4.
Sorular
2.
Aşırı Bilgi Artışı
Şebnem ÖZDEMİR
2.1.
Aşırı Bilgi Artışı
2.2.
Aşırı Bilgilenme
2.3.
Bilgi Teknolojilerinin
Aşırı Bilgi Artışına Etkisi
2.3.1.
İnternet ve Aşırı Bilgi
Artışı
2.3.2.
Arama Motorları ve
Aşırı Bilgi Artışı; Aşırı Bilgilenme
2.3.3.
Sosyal Ağlar ve Aşırı
Bilgi Artışı
2.4.
Aşırı Bilgi Artışı ve
Aşırı Bilgilenmeyle Baş Etmek
2.5.
Sorular 37
3.
Büyük Veri
Dr. Serra ÇELİK
3.1.
Büyük Veri
3.2.
Verinin Evrimi
3.3.
Veri Yapısı
3.3.1.
Yapısal Veri
3.3.2.
Yapısal Olmayan Veri
3.3.3.
Yarı Yapısal Veri
3.3.4.
Veri Yapılarına
Örnekler
3.4.
Örneklem, Tam Sayıma
Karşı
3.5.
Depolama
3.6.
Büyük Veri Değeri
3.7.
Büyük Veri Gizliliği ve
Etik
3.8.
Veri Bilim(ci)
3.9.
Sorular
4.
Bilginin Korunması
İsmet YİĞİTBAŞI
4.1.
Bilgi Güvenliğine Giriş
4.2.
Bilgi Güvenliğinin
Temelleri
4.2.1.
Gizlilik
4.2.2.
Bütünlük
4.2.3.
Erişebilirlik
4.2.4.
Doğrulama
4.2.5.
Yetkilendirme
4.2.6.
İnkar Edememe
4.3.
Bilgi Güvenliğinde
Çerçeve Katmanların Korunması
4.3.1.
Fiziksel Güvenlik
4.3.2.
Personel Güvenliği
4.3.3.
Örgütsel Güvenlik
4.4.
Bilgi Güvenliğine
Yönelik Tehditler
4.4.1.
Gizlice Gözetleme
4.4.2.
Çöpleri Kurcalama
4.4.3.
Kötü Amaçlı Yazılımlar
4.4.4.
Kimlik Avı
4.4.5.
Hizmet Reddi Saldırısı
4.5.
Bilginin Korunmasına
Yönelik Önlemler
4.5.1.
Yasal Düzenlemeler
4.5.2.
Teknolojik Altyapılar
4.6.
Sorular
BİLGİ VE İNOVASYON
5.
Bilgi Yönetimi ve İş
Süreçleri Etkileşimi
Fatma Önay KOÇOĞLU
BAKİOĞLU
5.1.
İş Süreçlerinin
Merkezinde Bilgi
5.2.
Süreç Kavramı80
5.2.1.
Süreç Özellikleri
5.2.2.
Süreç Türleri
5.2.3.
Süreç Hiyerarşisi
5.3.
Bilgi Kavramı
5.4.
Yönetim Kavramı
5.4.1.
Süreç Yönetimi
5.4.2.
Süreç Yönetim
Sistemleri
5.4.3.
Bilgi Yönetimi87
5.4.4.
Bilgi Yönetim
Sistemleri
5.5.
Bilgi Yönetimi ve İş
Süreçleri Yönetimi İlişkisi
5.6.
Sorular
6.
Rekabet Avantajı Olarak
Bilgi Yönetimi
Adem KORKMAZ ve Oldouz KARİMİ
6.1.
Bilgi Yönetimi ve
Rekabet
6.2.
Değişen Rekabet Ortamı
6.3.
Bilgi Tabanlı Bir
Rekabet Stratejisi Yaratma
6.4.
Rekabetten Yararlanarak
Bilgi Elde Etme
6.5.
Rekabet Stratejisi ve
Stratejik Yönetimi İlişkisi
6.5.1.
Geleneksel Rekabet
Stratejileri
6.5.2.
Yeni Rekabet
Stratejileri
6.6.
Rekabetin Gücü ve
Rekabetin Kavramsal Modeli
6.6.1.
İşletme Düzeyinde
Rekabet Gücü
6.6.2.
Endüstriyel Rekabet
Gücü
6.6.3.
Ulusal/Uluslararası
Düzeyde Rekabet Gücü
6.7.
Global Şirketlerde
Bilgi Yönetimi
6.8.
Sorular
7.
İnovasyon
Faruk DURSUN
7.1.
İnovasyon Kavramı
7.2.
İnovasyon Yönetim
Süreci
7.3.
İnovasyon Türleri
7.3.1.
Radikal İnovasyon
7.3.2.
Ürün İnovasyonu
7.3.3.
Süreç İnovasyonu
7.3.4.
Deneyim İnovasyonu
7.3.5.
Pazarlama İnovasyonu
7.3.6.
İş Modeli İnovasyonu
7.3.7.
Hizmet İnovasyonu
7.3.8.
Açık İnovasyon
7.3.9.
Kapalı İnovasyon
7.3.10.
Eko-inovasyon
7.3.11.
Ulusal İnovasyon
7.3.12.
İmovasyon
7.4.
İnovasyon Yönetiminde
Bilgi
7.5.
Kavramlar Arasındaki
İlişkiler
7.5.1.
İnovasyon ve
Entelektüel Sermaye İlişkisi
7.5.2.
İnovasyon ve Rekabet
Gücü İlişkisi
7.5.3.
İnovasyon ve Ar-Ge
İlişkisi
7.6.
Başarılı İnovasyon
Örnekleri
7.7.
Başarısız İnovasyon
Örnekleri
7.8.
Sorular
KURUMSAL ZEKÂ VE ÖĞRENEN ORGANİZASYON
8.
Bilgi Değer Zinciri
Büşra ÖZDENİZCİ
8.1.
Bilgi Yönetimi
8.2.
Bilgi Yönetimi
Modellerine Genel Bir Bakış
8.3.
Porter'ın Değer Zinciri
Yaklaşımı
8.4.
Bilgi Yönetiminde Değer
Zinciri Yaklaşımı
8.4.1.
Bilgi Yönetimi
Süreçleri
8.4.2.
Bilgi Yönetimi
Altyapısı
8.4.3.
Örgüt Yetenekleri
8.5.
Bilgi Yönetimi
Performansı
8.6.
Sorular
9.
Kurumsal Zekâ ve
Kullanılan Yöntemler
Gökçe KARAHAN ADALI - Sait IŞIK
9.1.
Kurumsal Zekâ151
9.1.1.
Kurumsal Zekâ Kavramı
9.1.2.
Kurumsal Zekâ
Gereksinimleri
9.1.3.
Gerçek Zamanlı Kurumsal
Zekâ
9.1.4.
Kurumsal Zekâ Açısından
Bilgi Yönetimi
9.2.
Kurumsal Zekâda Veri
Yönetimi
9.2.1.
Veritabanları
9.2.2.
Veritabanı Kullanma
Amaçları ve Sağladığı Yararlar
9.2.3.
Veritabanı Yönetim
Sistemleri
9.2.4.
Veri Ambarı Mimarileri
9.3.
Veri Madenciliği
Açısından Kurumsal Zekâ ve Bilgi Yönetimi
9.4.
Kurumsal Zekâ
Uygulamaları
9.5.
Sorular
Kaynakça
Dizin
Diğer programlama ve mühendislik kitaplarımızı incelemek için
buraya tıklayınız.
Önsöz. İnsanoğlu yüzyıllardır bilginin üzerine bilgi koyarak
onu daha değerli kılmış insanlığın ve medeniyetlerin gelişmesinde
önemli bir rol oynamıştır. Yapay Zeka bilimi, 1950’li yıllarda insan
gibi düşünen ve insan gibi davranan makinelerin yapılması
macerasıyla başlamıştır. Yapay Zeka konusundaki çalışmaların 4.üncü
evresinde Makine Öğrenmesi ile insan gücünün yerini alması ötesinde
insan beyninin yerini de alabilen makinelerin yapılabilmesi
amaçlanmıştır. Buradaki makineler tabi ki bilgisayarlar ve
bilgisayarların içinde insan düşüncesi ile geliştirilen
yazılımlardır. Bu bilgisayarlar küçültülerek bir robot veya insan
vücuduna giydirilebilir bir saat veya gözlük içinde
kullanılabilmektedirler. Gelinen bu noktada en önemli kaynak veri
olması nedeniyle günümüzde Veri Bilimi (Data Science) olarak da
adlandırılmaktadır. Diğer taraftan çoğalan bu veri yığınlarından
tıpkı toprağın altındaki değerli madenleri ortaya çıkaran madencilik
işlemi veri üzerinde yapılarak veri madenciliği kavramı ortaya
çıkmıştır. Büyük veri yığınları içinde olan ancak insan gözü ile
açıkça görülemeyen bu saklı bilgileri ortaya çıkarabilme sürecine
“Veri Madenciliği” veya Bilginin Keşfi adı verilmektedir. Büyük veri
tabanlarından keşfedilen bu bilgi (Knowledge Discovery Databases)
günümüzde Tıp, Mühendislik ve İşletmecilik gibi birçok alanda
kullanılmaktadır.
Bu bilgiye erişmek için bireylerin, kurumların ve ülkelerin peşinden
koştuğu ve rekabet ortamında üstünlük sağlamak için insan
düşüncesini de katarak inovatif bilgiyi kullanmak istediği ve
organizasyonlarını buna göre değiştirdiği bilinmektedir. Adını çağa
veren Bilgi Çağında veya Digital Çağda yeni yönetim anlayışı, elinde
bulunan kıt kaynakları (insan gücü, para, hammadde ve makineleri)
yönetmek yetersiz kalmış olup entelektüel (Fikri) sermayeyi yani
bilgiyi yönetmesi daha da önemli hale gelmiştir. İşte bu bağlamda
Bilgi Yönetimi adı verilen bu kitaptaki bölümler temel kavramlardan
başlayarak Yapay Zeka ve Bilgiye Dayalı Sistemlere kadar ele
alınmaktadır. Bilgi Yönetimi akademik çalışmalarda önemli bir
disiplin haline gelmiş olup birçok alanda ve sektörde kullanımı
önemli hale gelmiştir. Bilginin kurum içinde ve kurumlar arasında
kullanımı diğer bir deyişle öğrenen organizasyonların kurulmasında
yeniden yapılanmak kaçınılmaz görülmektedir. Özellikle kurum dışında
sosyal medyada bulunan verilerin de bütünleştirilmesi ile veri hacmi
giderek büyümekte ve buna bağlı olarak bu kadar veriyi işleyecek
bilgisayarların da operasyon gücü ve kapasiteleri giderek
artmaktadır.
Öğrenen Organizasyonların ve Kurumsal Zeka’nın ortaya çıkışıyla
bilgiye erişen, paylaşan ve bilgiden daha çok yararlanarak stratejik
kararlar alabilen diğer bir deyişle ortak akıl ile hareket eden
işletmelerin rekabet ortamında önemli üstünlükler sağladığı açıkça
bilinen bir gerçektir. Bilgi Yönetim araçlarının ve bu konuda
geliştirilen projelerin İşletmecilikte olduğu gibi Tıpta,
Mühendislikte ve birçok alanda uygulamaları giderek
yaygınlaşmaktadır. Belirsizlik taşıyan geleceği öngörebilmek veya
güçlü tahminlerde bulunabilmek geçmiş verilerden öğrenerek bilginin
üretilme sürecini yönetmek günümüzün en önemli konusu olan Bilgi
Yönetimi kavramıdır.
Bu kitabı Türkçe Literatüre kazandıran bölüm yazarlarını, genç
doktora öğrencilerinin başarılarını kutluyorum. Tabi ki bu kitabın
ortaya çıkmasında çok önemli bir rol oynayan bölüm yazarlarının
hocası Prof. Dr. Sevinç Gülseçen’i de kitap editörü olarak
bölümler arasında sağladığı bütünlük ve ortak dilde gösterdiği
başarısından dolayı kutluyorum. Bilgi Yönetimi felsefesine de uygun
olan birlikte ortaya çıkarılan bu eserin akademik ve iş hayatına
yararlı olmasını diliyorum. - Prof. Dr. Mehmet Erdal BALABAN,
13.02.2015
Papatya Bilim, Üniversite Ders Kitapları,
Bilimsel Kitaplar, Bilişim Kitapları |