Bilişim Sistemleri Temelleri ve Uygulamaları Dr. Rıza Haluk KUL
Güncellenmiş 2. Basım ISBN 978-975-6797-96-9, Şubat 2013 328 sayfa, (16,5x24 cm2), 80 gr 1. hamur kağıt. şimdi satın al | |
Bu kitabın amacı işletmelerde bilgisayar destekli bilişim sistemlerinin tanımı, sınıflandırması ve gerçekleştirilmesi aşamasında kullanılacak yöntemleri, kavramları ve sahip olunması gereken becerileri tanıtmak ve yöneticilere veya Yönetim Bilişim Sistemleri (MIS) bölümü öğrencilerine bu konuda bir yol haritası sunmaktır. Kitap dört kısımdan oluşmaktadır: Birinci kısımda yönetim, yönetici ve bilişim sistemleri incelenmekte ve aralarındaki etkileşimler ele alınmaktadır. İkinci kısımda ise bilişim sistemlerinde kullanılacak olan teknolojik bileşenler açıklanmaktadır. Üçüncü kısımda bilgisayarlı bilişim sistemlerinin getirdiği yeni işletme araçları incelenmektedir. Son kısımda ise bilişim sistemlerinin planlanması, projelendirilmesi ve hayata geçirilmesi konusundaki yöntemler ve yaklaşımlar gösterilmektedir. İÇİNDEKİLER Önsöz
Kısım I. Örgütler, Yönetim ve Şebekeleşmiş Kuruluşlar
Bölüm 1. Günümüzdeki Küresel İşlerde Bilişim Sistemleri 1.1. Giriş 1.2. Günümüz İş Dünyasında Bilişim Sistemleri Rolü Nedir? 1.2.1. Bilişim Sistemleri İşleri Nasıl Değiştirmiştir? 1.2.2. Küreselleşme Fırsatları 1.3. Dijital Şirketin Ortaya Çıkması 1.3.1.İş Süreçleri 1.3.2. Yönetim Bilişim Sistemlerindeki Temel Bileşenler 1.3.3. Bilişim Sistemlerinin Stratejik İş Hedefleri 1.4. Bilişim Sistemleri İçin Bakış Açıları 1.5. Bilişim Sistemlerinin Boyutları 1.5.1. Örgütlenme 1.5.2. Yönetim 1.5.3. Teknoloji 1.6. Verimlilik, Etkinlik ve Değişim 1.7. Yönetim Bilişim Sistemleri için Gerekli Bilgi ve Beceriler 1.8. Bütünleyici Varlıklar: Örgütsel Sermaye ve Doğru İş Modeli 1.9. Bilişim Sistemleri için Çağdaş Yaklaşımlar 1.9.1. Teknik Yaklaşım 1.9.2. Davranışsal Yaklaşım 1.9.3. Yönetim Bilişim Üçgeni 1.10. Özet 1.11. Sorular
Bölüm 2. İşletmelerde Kullanılan Bilişim Sistemi Türleri 2.1. Bilişim Sistemi Türleri 2.2. İşlevsel Bakış Açısı ile Bilişim Sistemleri 2.2.1. Satış ve Pazarlama Bilişim Sistemleri 2.2.2. Üretim Bilişim Sistemleri 2.2.3. Maliye ve Muhasebe Bilişim Sistemleri 2.2.4. İnsan Kaynakları Bilişim Sistemleri 2.3. Hizmet Düzeyine Göre Bilişim Sistemleri 2.3.1. Operasyonel Sistemler 2.3.2. Taktik Sistemler 2.3.3. Stratejik Sistemler 2.3.4. Muamele İşlem Sistemleri 2.3.5. Ofis Otomasyon Sistemleri 2.3.6. Bilgi Sistemleri 2.3.7. Yönetim Bilişim Sistemleri 2.3.8. Karar Destek Sistemleri 2.3.9.Üst Düzey Yönetici Destek Sistemleri 2.3.10. Sistemlerin Birbirleri ile İlintisi 2.4. Kurum Çapında İş Gören Bilişim Sistemleri 2.4.1. Tedarik Zinciri Yönetimi (TZY) Sistemleri 2.4.2. Müşteri İlişkileri Yönetimi (MİY) Sistemleri 2.4.3. Bilgi Yönetimi Sistemleri 2.5. E-İş, E-Ticaret ve E-Devlet 2.6. İşletmelerde Bilişim Sistemi Fonksiyonu 2.7. Özet 2.8. Sorular
Bölüm 3. Bilişim Sistemleri, Örgütler ve Strateji 3.1. Örgütler ve Bilişim Sistemleri 3.1.1. Örgüt Nedir? 3.1.2. Örgütlerin Özellikleri 3.1.3. Örgütsel Yapı 3.1.4. Bilişim Sistemlerinin Örgütleri ve İşletmeleri Etkileme Yolları 3.2. Değişime Karşı Örgütsel Direnç ve Bu Dirençle Baş Edebilmenin Yolları 3.3. Öğrenen Organizasyonun Olgusu 3.3.1. Öğrenen Organizasyonlar için Disiplinler 3.3.2. Günümüz İşletmelerindeki Öğrenme Güçlükleri 3.4. Öğrenen Organizasyona Geçişte Sistem Yaklaşımını Kullanmak 3.5. İnternet ve Örgütler 3.6. Gelişme Uygulanacak Alanların Seçimi 3.6.1. Değer Zinciri Modeli 3.6.2. Rekabet Üstünlüğü için Bilişim Teknolojisinin Kullanımı 3.6.3. İnternet ve İş Dünyasında Kullanımı 3.7. Bilişim Sistemleri ile Verimlilik ve Etkinliği Arttırmak için Kullanılabilecek Kuramlar 3.7.1. Bilgi İşlemde Kademeli Evrim Kuramı 3.7.2.Mc Farlan Stratejik Hücreleri (Grid) 3.7.3.İş Süreçleri için Değişim Mühendisliği 3.7.4. Kritik Başarı Etmenleri Yöntemi 3.7.5. Dengeli Sonuç Kartı (Balanced Scorecard) 3.8. Özet 3.9. Sorular
Kısım II. Bilişim Teknolojileri
Bölüm 4. Bilişim Sistemleri Donanımı 4.1. Bilişim Sistemi Donanımının Anahtar Öğeleri 4.2. Girdi Aygıtları 4.2.1. Klavyeler 4.2.2. Noktalama ve Seçme Aygıtları 4.2.3. Yığın ile Sıralı Veri Girme 4.2.4.Ses ve Görsel Veri Girişi 4.3. Bilgi İşlem: Girdilerin Çıktıya Dönüştürülmesi 4.4. Birincil Saklama Aygıtları 4.4.1. Rastgele Erişilebilir Bellek (REB/ RAM) 4.4.2.Salt Okunur Bellek (SOB / ROM) 4.4.3. Çubuk (Flash) Bellek 4.5. İkincil Saklama Aygıtları 4.5.1. Sabit Diskler 4.5.2. Disket Sürücüler ve Disketler 4.5.3. Optik Disklerde Saklama 4.5.4. CD'ler 4.5.5. DVD'ler 4.5.6. Manyetik Teypler 4.6. Kapılar (Portlar) 4.7. Çıktı Araçları 4.7.1. Görsel Veri Çıktı Araçları 4.7.2. Yazıcılar ve Çiziciler 4.7.3.Ses Çıktıları 4.8. Bilgisayar Türleri 4.8.1. Bilgisayarların Tarihçesi 4.8.2. Büyüklük, Kullanıcı ve Amaçlarına göre Bilgisayar Türleri 4.9. Özet 4.10. Sorular
Bölüm 5. Bilişim Sistemleri Yazılımı 5.1. Giriş 5.2. Sistem Yazılımı / İşletim Sistemi 5.2.1. İşletim Sisteminin Ortak İşlevleri 5.2.2. Arayüzler /Komut Satırı ve Grafik Kullanıcı Arayüzü (GUI) 5.2.3. Günümüzdeki Yaygın İşletim Sistemleri 5.2.4. Bilgisayarlardaki Yazılımlarda Bulunan Beceriler 5.3. Uygulama Yazılımı 5.3.1. Kupon Yazılımlar 5.3.2. Piyasada Hazır Bulunan Yazılımlar 5.4. Açık Kaynak Kodlu Yazılımlar 145 5.5. Programlama Dilleri ve Geliştirme Ortamları 5.5.1. Derleyiciler ve Yorumlayıcılar 5.5.2. Programlama Dilleri 5.5.3. Web Sayfasına Dinamik İçerik Ekleyebilme 5.6. Özet 5.7. Sorular
Bölüm 6. Veritabanı Yönetimi 6.1. Stratejik Avantaj İçin Veritabanı Yönetimi 6.1.1. Veri Hiyerarşisi 6.2. Geleneksel Dosyalamadaki Zorluklar ve Veritabanı Yaklaşımının Üstünlükleri 6.2.1. Veri Tekrarı ve Tutarsızlık 6.2.2. Program ve Veri Bağımlılığı 6.2.3. Esneklik Yokluğ 6.2.4. Düşük Güvenlik 6.2.5. Veri Paylaşımında ve Erişilebilirlikteki Eksiklik 6.3. Veritabanı Yaklaşımı: Temel Kavramlar 6.4. Veritabanı Yönetimi ve Yöneticisi 6.5. Temel Veritabanı Etkinlikleri 6.5.1. Veri Girişi ve Sorgulaması 6.5.2. Veritabanı Raporu Oluşturma 6.5.3. Veritabanı Tasarımı 6.5.4. İlişkiler 6.5.5. Varlık Bağıntı Diyagramları 6.6. Özet 6.7. Sorular
Bölüm 7. Bilgisayar Ağları 7.1. Bilgisayar Ağlarının Gelişimi 7.2. Bilgi İşlem Yaklaşımları 7.2.1. Merkezi Bilgi İşlem 7.2.2. Dağıtık Bilgi İşlem 7.2.3. İşbirlikçi Bilgi İşlem 7.3. Ağ Türleri 7.3.1. PBX (Özel Santral) 7.3.2. Yerel Alan (LAN) 7.3.3. Geniş Alan Ağları (WAN) 7.4. Yenilikçi Yaklaşımda (Çölkesen Yaklaşımı) Ağ Türleri 7.5. Ağ Hizmetlerinin Temel Bileşenleri 7.6. Ağ Hizmetleri 7.7. İletim Ortamları 7.7.1. Kablolu Ortamlar 7.7.2. Kablosuz/Telsiz Ortamlar 7.8. Ağ Yazılımları ve Donanımları 7.9. Ağ Topolojileri 7.10. İletişim Kuralları/Protokol 7.11. Bağlanabilirlik Donanımları 7.12. Ağ Oluşturma Donanımları 7.13. Özet 7.14. Sorular
Bölüm 8. İnternet ve WWW 8.1. İnternet195 8.1.1. İnternet'e Nasıl Bağlanılır? 8.1.2. Alan Adı Sistemi 8.1.3. İnternet'in Geleceği 8.2. Başlıca İnternet Hizmetleri 8.3. İç Ağ ve Dış Ağ (Intranet ve Extranet) 8.4. E-Ticaret için Kullanılabilecek İnternet Araçları 8.5. Özet 8.6. Sorular
Kısım III. Bilgisayarlı Bilişim Sistemlerinin Getirdikleri
Bölüm 9. Operasyonel Düzeyde Yetkinlik İçin Bilişim Sistemleri 9.1. Giriş 9.2. Kurumsal Kaynak Planlama Sistemleri (ERP) 9.2.1. Kurumsal Kaynak Planlama Yazılımlarının İşletmelere Sağladığı Faydalar 9.3. Tedarik Zinciri Yönetimi Sistemleri 9.3.1. Tedarik Zinciri Yönetimi ve İnternet 9.3.2. Tedarik Zincirlerinin Tetikleyici Mekanizmaları 9.4. Müşteri İlişkileri Yönetimi (MİY) 9.5. Kurumsal Uygulamalardaki Zorluklar ve Riskler 9.6. Özet 9.7. Sorular
Bölüm 10. Elektronik Ticaret: Dijital Âlemdeki Pazarlar ve Ürünler 10.1. Giriş: Küreselleşme ve Uygarlık Dalgaları 10.2. E-Ticaret'in Farklılıkları ve Var Oluş Gerekçeleri 10.3. Elektronik Ticaretin Temel Özellikleri ve Farklılıkları 10.4. Dijital Pazarlar ve Dijital Ürünler 10.4.1.Dijital Ürünler 10.5. İnternet İş Modelleri 10.6. Elektronik Ticaret Türleri 10.6.1.İşletmeden İşletmeye Elektronik Ticaret 10.7. Seyyar Ticaret 10.7.1.Çağdaş Seyyar Ticaretin Tarihçesi 10.7.2.Seyyar Ticareti Bekleyen Zorluklar 10.7.3.Elektronik Ticaret için Ödeme Sistemleri 10.8. Özet 10.9. Sorular
Bölüm 11.Örgütlerde Karar Verme Sistemleri 11.1. Giriş 11.2. Karar Türleri 11.3. Karar Verme Süreci 11.4. Yönetsel Roller 11.5. Karar Verme ve Kuramlar ile Gözlem Arasındaki Farklar 11.5.1.Karar Verme ve Bilişim Kalitesi Boyutları 11.5.2.Yönetsel Süzgeçler 11.5.3.Örgütsel Atalet ve Politikalar 11.6. Karar Verme Sürecini Destekleyen Sistemler 11.6.1.Muamele İşlem Sistemleri 11.6.2.Karar Destek Sistemleri 11.6.3.Yönetim Bilişim Sistemleri 11.6.4.Veri Görselleştirme ve Coğrafi Bilişim Sistemleri (CBS) 11.6.5.Üst Düzey Destek Sistemleri 11.6.6.Uzman Sistemler 11.6.7.Yapay Sinir Ağı Sistemleri 11.6.8.Veri Madenciliği Sistemleri 11.6.9.Metin Madenciliği Sistemleri 11.6.10. Ofis Otomasyon Sistemleri 11.6.11. Grup Karar Destek Sistemleri 11.7. Fonksiyonel Alanlar için Bilişim Sistemleri 11.8. Özet 11.9. Sorular
Kısım IV. Bilişim Sistemleri için Projelendirme ve Yapılandırma
Bölüm 12.Sistemlerin Geliştirilmesi ve Değişimin Yönetilmesi 12.1. Giriş: Örgütler için Değişim Planlanmalı mı, Yönetilmeli mi? 12.1.1.Planlanmış Örgütsel Değişim ve Sistem Yaklaşımı 12.2. İş Süreci Değişim Mühendisliği 12.3. Süreç Geliştirme: İş Süreci Yönetimi, Toplam Kalite Yönetimi ve Altı Sigma 12.3.1. Toplam Kalite Yönetimi ve Altı Sigma 12.3.2. Normal Dağılım ve Standart Sapma 12.4. Sistem Geliştirmeye Genel Bakış 12.4.1.Sistem Analizi 12.4.2.Sistem Tasarımı 12.4.3.Programlama 12.4.4.Test 12.4.5.Dönüştürme 12.4.6.Üretim ve İdame 12.5. Diğer Sistem Geliştirme Yaklaşımları 12.5.1.Geleneksel Sistem Geliştirme Yaşam Döngüsü 12.5.2.İlk Örnek (Prototip) Oluşturma 12.6. Son Kullanıcı Geliştirme 12.7. Dış Kaynak Kullanımı 12.8. Uygulama Yazılımı Paketleri 12.9. Dijital Şirketler için Çağcıl Uygulama Geliştirme Yöntemleri 12.9.1.Hızlı Uygulama Geliştirme (HUG / RAD) 12.9.2.Birleşik Uygulama Tasarımı (BUT / JAD) 12.10. Özet 12.11. Sorular
Bölüm 13. Proje Yönetimi: Sistemlerin İşletme Değerlerinin Oluşturulması ve Değişimin Yönetilmesi 13.1. Proje ve Proje Yönetimi 13.1.1.Proje ve Proje Yönetiminin Tanımları 13.1.2.Proje Bilgi Alanları 13.1.3.Proje Yönetiminin Tarihçesi 13.1.4.Proje Yönetimi ve Sistem Yaklaşımı 13.1.5.Projelerin Evreleri 13.1.6.Projeler ve Örgütler 13.1.7.Proje Paydaşları 13.1.8.Proje Yönetiminin Temel İş Fonksiyonları 13.1.9.Proje Yönetimi Süreç Grupları 13.2. Proje Yönetimi Bilgi Alanlarına Yönelik Süreçler 13.2.1.Proje Bütünleştirme Yönetimi Süreçleri 13.2.2.Proje Kapsam Yönetimi Süreçleri 13.2.3.Proje Zaman Yönetimi Süreçleri 13.2.4.Proje Maliyet Yönetimi Süreçleri 13.2.5.Proje Kalite Yönetimi Süreçleri 13.2.6.Proje İnsan Kaynakları Yönetimi Süreçleri 13.2.7.Proje İletişim Yönetimi Süreçleri 13.2.8.Proje Risk Yönetimi Süreçleri 13.2.9.Proje Edinim Yönetimi Süreçleri 13.3. PRINCE Proje Yönetim Yaklaşımı 13.4. Bilişim Projeleri için Genel Proje Yaklaşımlarının Kullanılması 13.5. Özet 13.6. Sorular
Kaynakça Dizin Kitaplarımızın tüm listesi için buraya tıklayınız. Akademik Kitaplar - Bilimsel Kitaplar - Üniversite Kitapları |