|
Üniversite Öğrencileri için Uygulamalı Türk Dili Genel Dil Bilgileri, Sözlü ve Yazılı Anlatım
Doğru Türkçe için gerekli sözlükler Doğan HIZLAN (Hürriyet), 22 Eylül 2012
ISBN: 978-978-6797-65-5, 10. basım, Eylül 2016, 378 sayfa (16,5x24 cm2), 80 gr Enzo kağıt. şimdi satın al | ||||||
Uygulamalı Türk Dili, üniversitelerde Türk Dili derslerinde okutulmak üzere hazırlanmıştır. Seçmeci öğretim yönteminin uygulandığı kitapta, kavramsal öğrenme süreçleri bilgilenme ve uygulama düzeylerinde ele alınmıştır. Kredili ders sistemine göre hazirlanan Uygulamali Türk Dili, iki anabölümden oluşmakta; her anabölüm de 6 bölüm içermektedir. Her bölümde metin inceleme, sözlü ve yazılı anlatım, dil ve yazım bilgileri ve bunlarla ilgili uygulamalar (alıştırmalar) yer almaktadır. Uygulamalı Türk Dili kitabı, YÖK’ün Türk Dili dersi için öngördügü çerçeve program bağlamında öğrencilerin anlama (dinleme/izleme anlama) ve anlatma (konuşma, yazma) becerilerini “öğrenci odaklı” bir eğitim anlayışıyla geliştirmeyi amaç edinmektedir. Her bölümde temel toplumsal kavramlardan bir ya da birkaçı işlenmektedir. Bölümler, ayrıca işlenen konulardaki başka metinlerle de zenginleştirilmiştir. Kitabın sonuna da, verilen ödevleri hazırlamak, genel kültürü arttırmak için ilk elde başvurulacak kaynakların konularına göre sınıflandırılmış bir listesi eklenmiştir.
Yusuf Çotuksöken Kitapları ---> www.tdk.com.tr inceleyiniz YÖK’ün üniversitelerdeki Türk Dili dersleri için oluşturduğu çerçeve yönetmeliğine uygun olarak hazırlandığı bildirilen Uygulamalı Türk Dili kitabı, gerek metinlerin seçimi, gerek kuram ve uygulamanın bütünleştirilmesi açısından üniversitelerimizdeki Türk dili derslerine yeni bir boyut katacak niteliktedir. Yazarının uzun yıllara dayanan deneyimlerini de yansıtan kitap iki anabölüm ve on iki bölümden oluşmaktadir. Önsözün ardından öğretmen ve öğrencilere dersin amaçları ve daha verimli hale getirilmesi için yapılması gerekenler açıklanmakta, daha sonra on iki temel izlek sıralanmaktadır. Her biri bir bölüm oluşturan bu izlekler sırasıyla ‘dil ve iletişim; cumhuriyet ve demokrasi; aydınlar ve toplum; kültür ve uygarlık; sanat, yaratıcılık ve toplum; sevgi ve dostluk; temel özgürlükler ve insan hakları; doğa ve çevre; kentler ve kentleşme; kitle iletişimi ve medya; savaş ve barış; Türkiye’ olarak belirlenmiştir. Her bölümde o bölümün amaçları açıklanmakta, bunu ön hazırlık, anlama-kavrama, bilgilenme ve uygulama-alıştırma bölümleri izlemektedir. Seçmeci bir yöntemle ele alınan bu çalışmalar, örnek metinlere dayandırılmakta, daha sonra da ek okuma metinleri konunun değişik boyutları irdelenmeye çalışılmaktadır. Türkçe dersinin bir kültür dersi oldugu bilincini taşıyan yazar, kitabın sonuna nerdeyse bütün kültür kavramlarını kuşatan (adalet, ahlak, anayasa, Atatürk devrimleri, basın, batılılaşma, bilgi, bilim, çağdaslaşma, çevre, demokrasi, dil-edebiyat, eğitim, felsefe vb, yaklaşık 150 temel kavram alanı) kapsamlı bir kaynakça eklemiştir. Seçilen metinler, önerilen yöntem, kuram-uygulama baglantısının kurulması için gösterilen özen ve nitelikli baskı gözönüne alındığında bu kitabın önümüzdeki dönemlerde üniversitelerimizde Türkçe öğretimi için yeni ve güvenilir bir seçenek oluşturacağına kuşku yoktur. - Prof. Dr. Ahmet KOCAMAN Üniversite Öğrencileri için Uygulamalı Türk Dili
İÇİNDEKİLER ÖNSÖZ I, II Öğretmenler İçin Öğrenciler İçin Türk Dili Dersinin Tanıtımı Türk Dili Dersi Konusunda Bir Sormaca I. GÜZ YARIYILIBölüm 1. Dil ve İletişim - Bilgilendirici Bir Metni İnceleme “Bilim ve Üniversite” (Doç. Dr. Haluk Erkut) - Özet Çıkarma - Plan Çıkarma Dil Bilgileri: “Dil” (Prof. Dr. Doğan Aksan) - Dilin Doğuşu - Dil ve İletişim - Dil-Düşünce-Toplum-Edebiyat İlişkileri - Dilin Türleri Anlatım: Yazılı Anlatım: Dilekçe Yazma Uygulama Ek Okuma Metinleri Bölüm 2. Cumhuriyet ve Demokrasi “Cumhuriyet ve Demokrasi” (Prof. Dr. Suna Kili) Anlatım: Sözlü ve Yazılı İletişim - Sözlü Anlatım - Konuşma - Konuşma Türleri: Hazırlıksız Konuşma Dil Bilgileri: -Yeryüzündeki Diller - Dillerin Sınıflandırılması - Dünya Dilleri Uygulama Ek Okuma Metinleri Bölüm 3. Aydınlar ve Toplum “Aydın Üstüne” (Melih Cevdet Anday) Anlatım: -Yazılı Anlatım (konu seçimi, konunun sınırlandırılması, ana ve yandüşüncelerin saptanması, planlama) Sözlü Anlatım: Hazirlikli Konusma Dil Bilgileri: Türk Dilleri ve Lehçeleri - Türkçe’nin Tarihsel Gelişimi - Türklerin Kullandığı Alfabeler Uygulama Ek Okuma Metinleri Bölüm 4. Kültür ve Uygarlik “Kültür ve Uygarlık” (Ziya Gökalp) “Kültür ve Uygarlık” (Atatürk) Anlatım: Sözlü Anlatım - Tartışma - Yazılı Anlatım Dil Bilgileri: - Türkiye Türkçesi - Dilbilgisi: Tanımı, İşlevi ve Bölümleri - Yazım Uygulama Ek Okuma Metinleri Bölüm 5. Sanat, Yaratıcılık ve Toplum “İsveç Söylevi” (Albert Camus) “Sanat, Yaratıtıcılık ve Toplum” (Aytül Papila ile Bir Röportaj) Anlatım: Sözlü Anlatım- Tartışma Dil Bilgileri: - Sesbilim I: Türkçe’nin Sesbilim Özellikleri Sesler, Ünlüler Ünsüzler, Hece Kaynastirma Ünsüzleri, Bağlantı Ünlüsü Ses Değişmeleri Uygulama Ek Okuma Metinleri Bölüm 6. Sevgi ve Dostluk “Sevgi” (Erdal Atabek) Şiir Yorumu “Sakın Geç Kalma, Erken Gel” (Cevat Çapan) “Cevat Çapan’in Bir Şiiri” (Eray Canberk) Anlatım: Sözlü Anlatım-Açıkoturum Dil bilgileri: - Sesbilim II: Ses Uyumları: Büyük Ünlü Uyumu, Küçük Ünlü Uyumu, Ünsüz Uyumu Ünsüz-Ünlü Uyumu, Vurgu, Tonlama, Duraklama Uygulama Ek Okuma Metinleri II. BAHAR YARIYILIBölüm 7. Temel Özgürlükler, İnsan Hakları“Insan Haklari Evrensel Bildirgesi” Anlatım: Yazılı Anlatım – Haber - Sözlü Anlatım: Açıkoturum - Düşünme Yöntemi: Karşılaştırma Dil Bilgileri: Biçimbilim I-Türkçe’nin Biçimbilim Özellikleri Sözcükler Kök, Gövde ve Taban Ekler Eklerin Sınıflandırılması: 1.Yapım Ekleri Uygulama Ek Okuma Metinleri Bölüm 8. Doğa ve Çevre“Bir Kavak ve İnsanlar” (Haldun Taner, öykü) - Kurgulayıcı Bir Metni (öyküyü) İnceleme Anlatım: Düşünme Yöntemi – Karşı(t) Görüş Oluşturma - Sözlü Anlatım: - Münazara - Yazılı Anlatım: - Paragraf, Paragraf Türleri Dil Bilgileri: - Biçimbilim II: 2. Çekim Ekleri Ad Çekim Ekleri Eylem Çekim Ekleri Dönüştürüm Ekleri, Dizim Kurucu Ekler Ekeylem, Sözcük Üretim Sözcük Türleri Dönem Ödevi: Bir Romanı, Tiyatro Yapıtını İnceleme Roman İnceleme Örneği Uygulama Ek Okuma Metinleri Bölüm 9. Kentler ve Kentlesme “Kentleşme” (Prof. Dr. Ruşen Keles) - Bilimsel Yazı: - Dipnot ve Kaynakça Yazımı - Mimar Gözüyle Istanbul (Prof. Dr. H.I. Sanli Ile Röportaj) - Anlatım: - Düşünme Yöntemi - Düşünce Salkımı - Düşünceyi Geliştirme Araçları ve Yolları Tanımlama Örnekleme Karşıaştırma, Tanık Gösterme ve Alıntı Yapma İstatistiklerden Yararlanma Dil Bilgileri: -Türkçe’nin Sözdizimi Özellikleri - Öbek - Tümcenin Kurucu Öğeleri (Özne-Tümleç-Yüklem) - Yüklem Üzerine: Kişi ve sayı, Zaman, Kip ve Görünüş - Tümce Türleri (Ad/Eylem Tümceleri, Yalın/Bileşik Tümceler, Sıralı ve Bağlı Tümceler, Düz ve Devrik Tümceler, vd) - Tümce Çözümlemeleri Uygulama Ek Okuma Metinleri
Bölüm 10. Kitle İletişimi ve Medya “Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluklari Bildirgesi”Anlatım: - Düşünme Yöntemi: Düşgücünü Kullanma Sözlü Anlatım: Münazara, Tartışma - Anlatım Biçimleri Açıklayıcı, Tartışmacı, Betimleyici, Öyküleyici Anlatım - “Mektup” türü (özel mektup, is mektubu, resmi mektup) Dil Bilgileri: Anlambilim I - Türkçe’nin Anlambilim Özellikleri Türkçe’nin Sözvarlığının Kavramsal Özellikleri - Kökenbilim - Anlam (Temel Anlam, Yananlam), Anlam Olayları (Anlam Daralması, Anlam Genişlemesi, Anlam Kayması, Anlam Kötüleşmesi, Anlam Iyilesmesi) - Tekanlamlılık – Çokanlamlılık - Esanlamlılık – Karşıtanlamlılık - Eşadlılık - Anlam Bulanıklığı, Yüzey(sel) Yapı-Derin Yapı Uygulama Ek Okuma Metinleri Bölüm 11. Savaş ve Barış“Barış” (Yannis Ristos, şiir) “Barış Bir Kültürdür” (Dr. Erdal Atabek, deneme) Anlatım: - Düşünme Yöntemi: Beyin Fırtınası - Yazılı Anlatım: - Yaşamöyküsü - Özyaşamöyküsü - Anı Dil Bilgileri: Anlambilim II: Benzetmeler, Aktarmalar (Ad Aktarmasi, Deyim Aktarması), Sözcükler, Deyimler, Atasözleri, Kalıpsözler, Terimler Uygulama Ek Okuma Metinleri Bölüm 12. Türkiye“Işte Özlediğim Türkiye” (Prof. Dr. Emre Kongar) Anlatım: -Yazılı Anlatım: Tutanak (Karar Tutanağı) - Rapor Yazma Dil Bilgileri: Türkçe Kullanımındaki Yanlışlar Uygulama Ek Okuma Metinleri KAYNAKÇA OKUMA KAYNAKÇASI SINAV ÖRNEKLERI DİZİN Uygulamalı Türk Dili PDF indir Akademik bilimsel ve üniveriste kitapları, dilbilim kitapları... |