Arka Kapak Yazısı. Firmalar satış
stratejilerini salt bir pazarlama yöntemi olarak algılamamalı, bu
yöntemlerin yaratacağı finansal etkileri de mutlaka hesaba katmalıdırlar.
Pazarlamayı ve finansı birbirini etkileyen, sinerji yaratan ve destekleyen
birer mekanizma olarak gören yönetim anlayışı, firmanın piyasa değerini
ençoklayacak bir bakış açısını yakalamış ve değer temelli pazarlama
kavramını gereğince kullanabilecek bir vizyona ulaşmış demektir.
Değer Temelli Pazarlama (Value Based Marketing) kavramını; şirketin ve
hissedarların faydasını ve hissedar değerini maksimize etmek amacına yönelik
olarak finans ve pazarlama fonksiyonlarını yönetmeyi, organize etmeyi ve
analizini hedefleyen bir fonksiyon ve süreçler dizisi olarak
tanımlayabiliriz.
Önsözden.
Satış
kavramı pazarlamadan farklı, fakat pazarlama sürecinin bir parçası olarak
firmaların faaliyetlerinin en önemli stratejik unsurlarından birisini
oluşturmaktadır. Satış stratejileri, yoğun sektörel rekabet ortamında
firmaların pozisyonlarını koruyabilmeleri veya iyileştirebilmeleri açısından
büyük önem taşımaktadır. Ancak, firmaların uyguladığı satış stratejilerinin
ve bu stratejilerdeki değişikliklerin salt bir pazarlama fonksiyonu olarak
algılanması önemli bir yanılgı niteliği taşımaktadır. Çünkü uygulamaya
konulan her bir satış stratejisi firmanın finansal tabloları, kârlılığı ve
sonuçta piyasa değeri ve hissedarların refahı üzerinde net bir etki
yaratmaktadır.
Bu etkinin
firmanın genel hedeflerine, bütçe ve planlarına uygunluğu, satış
elemanlarının alternatif satış stratejilerinin finansal sonuçları konusunda
tam bir bilgiye ve analiz yeteneğine sahip olmalarına bağlıdır. Dolayısı ile
bir satış stratejisti her uygulamanın ve uygulamada yapılacak her bir
değişikliğin mutlaka bir finansal etkisinin olduğunu bilmeli, uygulanmakta
olan politika ile potansiyel politikalar arasındaki tercihini her bir
politikanın firmaya olan net kârlılık veya daha geniş bir tanımlama ile
firma değerine katkısına göre yapmalıdır.
Sadece
satış kaygısı ile yürütülen pazarlama faaliyetlerinin finansal yanının göz
ardı edilmesi, bu alanda yaratılabilecek sinerjinin baştan yok edilmesi
anlamına gelecektir. Böylesi bir yaklaşım bütünün önemli bir parçasının
dikkate alınmamasından da öte, firmanın finansal yapısı üzerinde derin ve
onarılması yüksek maliyet gerektiren tahribata neden olabilecektir.
Bu eser
firmaların satış politikalarındaki olası değişikliklerin finansal
yapılarında yaratacağı getiri ve maliyet etkilerinin nasıl analiz edilmesi
gerektiği konusu üzerine odaklanmıştır. Ayrıca, satış politikalarındaki
değişikliklerin firmaların finansal tabloları üzerinde yaratacağı etkinin
örneklerle saptanması ve bu kapsamda alternatif politikalar arasında karar
sürecinin nasıl işlemesi gerektiğinin ortaya konulması hedeflenmiştir.
Böylece “pazarlamanın müşteriye değer yaratma yönündeki ilgisi”nin, finansın
firmaya değer katma ilkesi ile bağdaştırılması amaçlanmıştır.
Çalışmada
finans ve pazarlama stratejilerinin birbiri ile ilintisi sağlanmaya
çalışılarak, satışlar kanalı ile finansal anlamda hissedar değerini
artırmada kullanılabilecek yol ve stratejilere yer verilmiştir. Bu açıdan
çalışmamız, Peter Doyle tarafından literatüre kazandırılan ve yakın zamandan
bu yana özellikle akademik alanda geliştirilmeye çalışan “Değer Temelli
Pazarlama (Value-Based Marketing)” kavramının satış aktivitesi kapsamında
daha mikro baza inen bir versiyonu niteliğindedir. Dolayısı ile çalışma,
değer temelli pazarlama veya daha dar anlamda değer temelli satışın nasıl
başarılabileceği üzerinedir.
Çalışmanın
Birinci Bölümü Giriş kısmıdır. İkinci Bölüm pazarlama ve finans kavramları
üzerinde durmaktadır. Üçüncü Bölümü satış politikalarının firma bilançosunun
varlık ve yükümlülükleri üzerine etkilerinin analizini kapsamakta, Dördüncü
Bölümü Faaliyet Döngüsü ve Nakit Döngüsü kavramları ile satışlar arasındaki
ilişkiyi irdelemektedir.
Beşinci
Bölüm’de peşin, vadeli, iskontolu satış gibi politikalarının finansal
tablolar üzerindeki etkileri örneklerle açıklanmakta, Altıncı Bölüm’de satış
yapılan müşteriler ile potansiyel müşterilerin kredibiliteleri baz alınarak
müşteri gruplarının kârlılık analizinin nasıl yapılması gerektiği ortaya
konulmaktadır. Yedinci Bölüm’de satış hedefi değişikliklerinin yaratacağı
fon fazlası ve ek fon gereksiniminin nasıl saptanacağı, firmanın fonlama
kabiliyetine en uygun satış hedefinin ne olması gerektiği konusu
irdelenmektedir.
Sekizinci
Bölüm’de dış ticarete konu olan satışlarla ilgili olarak izlenen
politikaların yarattığı yabancı para riskleri ve bu risklerden korunma
teknikleri üzerinde durulmuştur. Dokuzuncu Bölüm beklenen satışların,
satışlarla ilgili risklerin, beklenen kârın nasıl tahmin edileceğinin ve
satış, risk, kâr değişkenleri arasındaki ilişkilerin analiz edildiği bir
bölümdür.
Onuncu
Bölüm’de tüm konularla ilgili değerlendirmeye ve sonuca yer verilmiştir.
Onbirinci Bölüm’de ise pazarlama ve finans alanına yabancı olan okuyucular
için kitabı daha anlaşılır hale girmeyi amaçlayan kavramlar ve terimlerin
açıklandığı kısım yer almaktadır.
Her bölüm,
irdelenen konuları pekiştirmeye yönelik tekrarlama ve alıştırma soruları ile
tamamlanmaktadır.
Türkiye'nin İnternet kitapçısı --->
www.tdk.com.tr
İÇİNDEKİLER
1. GİRİŞ
2.
PAZARLAMA VE FİNANS KAVRAMI
2.1. PAZARLAMA
KAVRAMI
2.1.1. Pazarlama
ve Satış
2.2. FİNANS
KAVRAMI
2.2.1. Değer
Temelli Pazarlama ve Finans
2.3. ÖZET
2.4. TEKRARLAMA
SORULARI
3. SATIŞ
POLİTİKALARININ FİNANSAL TABLOLAR ÜZERİNE ETKİLERİ
3.1. ALACAK
KAVRAMI
3.1.1. Alacak
Tanımı ve Alacak Türleri
3.2. SATIŞ
POLİTİKALARININ FİRMANIN VARLIK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİ
3.2.1. Satış
Politikalarının Firmanın Duran Varlıkları Üzerine Etkileri
3.2.2. Satış
Tutarındaki Değişimin Borçların Ortalama Ödeme Süresi (BOÖS)’ne Etkileri
3.3. TİCARİ
ALACAK VE BORÇLARIN FİRMA BİLANÇOSU ÜZERİNE BİLEŞİK ETKİSİ
3.3.1. Ağırlıklı
Ortalama Süre (Duration) Analizi
3.3.2. Ağırlıklı
Ortalama Faiz Analizi
3.4. ÖZET
3.5. TEKRARLAMA
SORULARI
3.6. SORULAR
4. FAALİYET
DÖNGÜSÜ, NAKİT DÖNGÜSÜ VE SATIŞLAR
4.1. FAALİYET
DÖNGÜSÜ VE NAKİT DÖNGÜSÜ KAVRAMLARI
4.2. FAALİYET
DÖNGÜSÜNDE SÜRE ETKİSİ
4.3. FAALİYET
DÖNGÜSÜ VE NAKİT DÖNGÜSÜNE İLİŞKİN ORANLARIN HESAPLANMASI VE YORUMLANMASI
4.3.1. Oranların
Hesaplanması
4.3.2. Oranların
Yorumlanması
4.3.2.1.
Alacakların Ortalama Tahsil Süresi (AOTS)
4.3.2.2.
Stokların Ortalama Tüketilme Süresi (SOTS)
4.3.2.3.
Borçların Ortalama Ödeme Süresi (BOÖS)
4.3.2.4.
Oranların Genel Değerlendirilmesi
4.3.3. Faaliyet
Döngüsü ve Nakit Döngüsünün Hesaplanması ve Yorumlanması
4.4. NAKİT
DÖNGÜSÜ FONLAMA MALİYETİNİN HESAPLANMASI
4.5. NAKİT
DÖNGÜSÜ TÜRLERİ
4.5.1. Satış
Politikaları ve Pozitif Nakit Döngüsü
4.5.2. Satış
Politikaları ve Negatif Nakit Döngüsü
4.6. NAKİT
DÖNGÜSÜNÜ İYİLEŞTİRİCİ POLİTİKALAR
4.6.1. Stokların
Ortalama Tüketilme Süresi (SOTS)’nin Kısaltılması
4.6.2.
Alacakların Ortalama Tahsil Süresi (AOTS)’nin Kısaltılması
4.6.3. Ticari
Borçların Ortalama Ödeme Süresi (BOÖS)’nin Uzatılması
4.6.4. Nakit
Döngüsünü İyileştirici Politikaların Etkilerinin Ölçülmesi
4.7. ÖZET
4.8.TEKRARLAMA
SORULARI
4.9. ALIŞTIRMA
SORULARI
5. SATIŞ
STRATEJİSİ UYGULAMALARI VE FİNANSAL ETKİLERİ
5.1. ALACAKLARA
BAĞLANAN FON KAVRAMI
5.2. TEMEL SATIŞ
POLİTİKALARI: PEŞİN, VADELİ VE İSKONTOLU SATIŞ
5.3. SATIŞ
POLİTİKASININ DEĞİŞTİRİLMESİNİN FİNANSAL ETKİLERİ
5.4. İSKONTO
POLİTİKASININ FİNANSAL ETKİLERİ
5.5. SATIŞ
FİYATLARININ DEĞİŞTİRİLMESİNİN ETKİLERİ
5.5.1. Fiyat
Değişikliklerinin Nedenleri
5.5.2. Fiyatlama
Politikaları
5.5.3. Maliyet
Artışları ve Fiyatlama Politikaları
5.5.4. Vergi
Değişikliklerinin Etkileri
5.6. ÖZET
5.7. TEKRARLAMA
SORULARI
5.8. ALIŞTIRMA
SORULARI
6. SATIŞ
POLİTİKALARI VE MÜŞTERİ KREDİBİLİTESİ
6.1. VADELİ
SATIŞLAR VE MÜŞTERİ KREDİBİLİTESİ
6.2. MALİYETLER
VE MÜŞTERİ KREDİBİLİTESİ
6.3. ÖZET
6.4. TEKRARLAMA
SORULARI
6.5. ALIŞTIRMA
SORULARI
7. SATIŞ
ARTIŞLARININ FİNANSMANI: EK FON GEREKSİNMESİ
(EFG)’NİN
SAPTANMASI
7.1. ÖZET
7.2. TEKRARLAMA
SORULARI
7.3. ALIŞTIRMA
SORULARI
8. YABANCI
PARALI SATIŞLARIN FİNANSAL ETKİLERİ
8.1. YABANCI
PARALI İŞLEMLERDE KUR RİSKİNDE KORUNMA TEKNİKLERİ
8.1.1. Forward
8.1.1.1. Forward
İşlemleri ve Satış Stratejileri
8.1.1.1.1.
Dolaylı Forward
8.1.1.1.1.1.
İthalatçı Açısından Dolaylı Forward
8.1.1.1.1.2.
İhracatçı Açısından Dolaylı Forward
8.1.1.1.2.
Doğrudan Forward
8.1.1.1.2.1.
Parite Forward’ı
8.1.2. Opsiyon
8.1.2.1. Alım ve
Satım Opsiyonları
8.1.2.1.1. Alım
Opsiyonu
8.1.2.1.2. Satım
Opsiyonu
8.1.2.2.
Karşılıklı ve Karşılıksız Opsiyon
8.1.2.3.
Opsiyonlar ve Satış Stratejileri
8.1.3. Forward
ve Opsiyon İşlemleri Arasındaki Benzerlikler ve Farklılıklar
8.1.4. Futures
8.2. FORWARD,
OPSİYON VE FUTURES İŞLEMLERİNİN BİLEŞİMİ
8.2.1. Emtia
Fiyat Değişim Riskine Karşı Futures Sözleşmesi ile Korunma (Hedging)
8.2.2. Faiz
Değişim Riskine Karşı FRA Sözleşmesi ile Korunma
8.2.3. Kur
Riskine Karşı Opsiyon Sözleşmesi ile Korunma
8.3. ÖZET
8.4. TEKRARLAMA
SORULARI
8.5. ALIŞTIRMA
SORULARI
9. SATIŞ
STRATEJİLERİ VE SATIŞLARIN TAHMİNİ
9.1. SATIŞ, KÂR
VE RİSK TAHMİNİNDE BİNOMİAL YÖNTEM
9.1.1. Satışlar
ve Risk
9.1.2. Kârlılık
ve Risk
9.2. SATIŞLAR VE
KÂRLILIK ARASINDAKİ İLİŞKİLER VE RİSK
9.2.1. Beklenen
Net Kâr Marjının Hesaplanması
9.2.2. Satış ve
Kârlılık Arasındaki Kovaryans
9.2.3. Satış ve
Kârlılık Arasındaki Korelasyon
9.3. ÖZET
9.4. TEKRARLAMA
SORULARI
9.5. ALIŞTIRMA
SORULARI
10.
DEĞERLENDİRME VE SONUÇ
Kavramlar ve
Terimler
Kaynakça
Dizin
Kitaplarımızın tüm listesi için buraya tıklayınız.
Akademik Kitaplar - Bilimsel Kitaplar - Üniversite Ders Kitapları |