Hemşirelik Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri Prof. Dr. Zafer ÖZTEK
Hemşirelik Öğrencileri için özelleştirilmiştir.
ISBN: 978-605-9594-80-6 Mart 2023 290 sayfa, (16x24 cm2), 80 gr 1. hamur kağıt şimdi satın al |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hemşirelik Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri PDF İçindekiler Hemşireler, halk sağlığı uygulamalarının her kademesinde önemli ve vazgeçilemez rolleri olan sağlıkçılardır. Bağışıklama, aile planlaması, halkın sağlık eğitimi, gebe izlemleri, çocuk izlemleri, verem savaşı, sıtma savaşı, taramalar, okul sağlığı, salgınların denetimi gibi hizmetler başta olmak üzere koruyucu hizmetlerin hemen tümü hemşireler olmadan yürütülemez. Evde bakım, kurumsal bakım, ruh sağlığı, hastane enfeksiyonlarının kontrolü gibi önemli hizmetlerde de hemşireler kilit rol alırlar. Ayrıca, sağlık hizmetlerinin planlanmasında, yönetiminde ve hizmet kalitesinin yükseltilmesinde de hemşireler vardır. Bütün işlerin yapılmasında hemşirelerin bilmeleri ve uygulamaları gerekenken şeylerin başında halk sağlığı ilkeleri ve yaklaşımları gelir. Halk sağlığı bilimi hemşirelik mesleğinin temel konularındandır. Toplumun sağlığını etkileyen her olay halk sağlığı biliminin birer konusudur; halk sağlığı bilimi toplumun genel sağlık düzeyinin yükseltilmesi için uğraşan bir bilim dalıdır. Bu bilim alanı çok yönlü, çok disiplinli ve devingen bir alandır; ayrıca, akademik olarak evrensel ama uygulama olarak yerel özelliktedir. İşte bu kitap, hemşirelik konusunda eğitim alan hemşirelerin halk sağlığı uygulamalarındaki görev ve sorumluklarını yerine getirebilmelerine katkıda bulunabilmek amacıyla yazılmıştır. İçindekiler
Önsöz Bölüm 1: HEMŞİRELİK ve HALK SAĞLIĞI 1.1. Hemşirelik 1.2. Sağlık Memurluğundan Hemşireliğe 1.3. Ebelik ve Hemşirelik 1.4. Hemşirelerin Yapabilecekleri İşlemler 1.5. Halk Sağlığı Hemşireliği 1.5.1. Halk Sağlığı Hemşirelerinin Rol ve İşlevleri 1.5.2. Halk Sağlığı Hemşirelerinin Hizmet Yerleri 1.6. Özet 1.7. Sorular
Bölüm 2: SAĞLIK ve HALK SAĞLIĞI 2.2. Halk Sağlığı Görüşü 2.3. Halk Sağlığı Uzmanlığı 2.4. Özet 2.5. Sorular
Bölüm 3: TOPLUMU TANIMA 3.1. Toplumu Tanımanın Amaçları 3.2. Toplum Yapısının İncelenmesi 3.2.1. Yaşanılan bölge 3.2.2. Toplumun nüfus özellikleri 3.2.3. Toplumun Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Yapısı 3.2.4. Toplumun Sağlık Düzeyi ve Olanakları 3.3. Toplumu Tanıma Yöntemleri 3.4. İletişim 3.4.1. İletişim Süreci 3.4.2.Toplumla İyi İlişkiler Kurma 3.4.3. İletişim Engelleri ve Önlenmesi 3.5. Danışmanlık ve Sağlık Eğitimi 3.6. Verilerin Değerlendirilmesi ve Sağlık Hizmetinde Kullanılması 3.7. Özet 3.8. Sorular
Bölüm 4: SAĞLIK HİZMETLERİ 4.1. Sağlık Hizmetleri Kapsamı 4.1.1. Koruyucu sağlık hizmetleri 4.1.2. İyileştirici sağlık hizmetleri 4.1.3. Rehabilitasyon hizmetleri 4.2. Temel Sağlık Hizmetleri 4.3. Her Sektörde Sağlık 4.3.1. Tıbbi ve Sağlık Hizmetleri Ayrımı 4.4. Ekip Hizmeti ve Sağlık İnsangücü 4.4.1. Ekip Kavramı 4.4.2. Sağlık İnsangücü Sınıflandırması 4.5. Türkiye’de Sağlık Hizmetleri 4.6.1. Tarihsel Gelişmeler 4.6.2. Aile Hekimliği 4.6. Hastaneler ve Halk Sağlığı 4.6.1. Hastanelerde Halk Sağlığı Hizmetleri 4.6.2. Hastaneyle Birinci Basamak Sağlık Kuruluşların İşbirliği 4.7. Sağlıkçının Hukuksal Sorumluluğu 4.8. Özet 4.9. Sorular
Bölüm 5: BULAŞICI HASTALIKLARIN KONTROLÜ 5.1. Bulaşıcı Hastalıkları Kontrol İlkeleri 5.1.1. Bildirimi Zorunlu Hastalıklar 5.1.2. Bildirimle Yükümlü Kurum ve Kişiler 5.2. Bulaşıcı Hastalıklarla İlgili Kavramlar 5.3. Sık Görülen Hastalıklarda Enfeksiyon Zincirinin Kırılması 5.4. Bulaşıcı Hastalıklar Çıkmadan Önce Alınacak Genel Önlemler 5.5. Bağışıklık ve Aşılama 5.5.1. Çocukların Aşılanması 5.5.2. Erişkinlerin Aşılanması 5.5.3. Sağlık Çalışanlarının Aşılanması 5.5.4. Aşılamanın Yararları 5.5.5. Aşı Kontrendikasyonları 5.5.6. Aşı Uygulama Teknikleri 5.6. Soğuk Zincir / Aşı Taşıma ve Saklama 5.6.1. Lojistik ve Soğuk Zincir Takibinde Genel Kurallar 5.7. Aşılama Politikaları 5.7.1. Aşı Karşıtlığı / Aşı Reddi 5.8. Bulaşıcı Hastalıklardan İlaçla Korunma (Kemoproflaksi) 5.9. Antibiyotikler ve Antibiyotik Direnci 5.10. Salgın (Epidemi) Tipleri ve Kontrolü 5.10.1. Salgın Eğrisi 5.10.2. Salgın Tipleri 5.10.3. Salgının İncelenmesi 5.10.4. Bilinmeyen Vakaların ve Taşıyıcıların Bulunması 5.10.5. Salgın Çıkmadan Önce Alınacak Önlemler 5.10.6. Salgın Sonrasında Yapılması Gerekenler 5.11. Hava Yoluyla Bulaşan Hastalıkların Kontrolü 5.12. Su Ve Besinlerle Bulaşan Hastalıkların Kontrolü 5.13. Doğrudan Temasla Bulaşan Hastalıkların Kontrolü 5.14. Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonların Kontrolü 5.15. Vektörlerle Bulaşan Hastalıkların Kontrolü 5.15.1. Eklembacaklılarla Mücadele 5.16. Hastane Enfeksiyonları 5.16.1. Türkiye’de Durum 5.16.2. Sürveyans Yöntemleri 5.16.3. Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesinde İlkeler 15.17. Özet 15.18. Sorular
Bölüm 6: BULAŞICI OLMAYAN HASTALIKLARIN KONTROLÜ 6.1. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar 6.2. Kontrol İlkeleri 6.3. Taramalar 6.3.1. Tarama Programları 6.4. Kalp ve Damar Hastalıklarının Kontrolü 6.4.1. Koroner kalp Hastalığı (KKH) 6.4.2. Hipertansiyon (HT) 6.5. Obezite Kontrolü 6.5.1. Obezitenin Temel Nedenleri 6.5.2. Obezitenin Ölçütleri 6.5.3. Toplum Sağlığı Sorunu Olarak Obezite 6.5.4. Obezitenin Önlenmesi ve Tedavisi 6.5.5. Türkiye’de Durum 6.6. Diyabet Kontrolü 6.7. Kanser Kontrolü 6.6.1. Kanser Taramaları 6.8. Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı (KOAH) Kontrolü 6.9. Tütün Kontrolü 6.9.1. Türkiye’de Tütün Mücadelesi 6.10. Özet 6.11. Sorular
Bölüm 7: ÜREME SAĞLIĞI 7.1. Üreme Sağlığı Kavramı 7.2. Üreme Sağlığının Göstergeleri 7.3. Nüfus Politikaları ve Sağlık 7.3.1. Pronatalist Politika 7.3.2. Antinatalist Politika 7.4. Dünyada Nüfus 7.4.1. Nüfus Piramidi 7.4.2. Türkiye’de Nüfus Politikaları 7.5. Aralıklı Doğum 7.6 Gebeliği Önleyici Yöntemler 7.6.1. Etkili / Modern Yöntemler 7. 6.2. Etkisiz / Geleneksel Yöntemler 7.6.3. Doğum Sonrası Gebelikten Korunma 7.7. Türkiye’de Politika 7.8. Özet 7.9. Sorular
Bölüm 8: ÇOCUK VE ERGEN SAĞLIĞI 8.2. Çocuk Sağlığı Düzeyi Göstergeleri 8.2.1. Ölüm Hızları 8.2.2. Hastalık Hızları 8.2.3. Hizmet istatistikleri 8.3. Çocuk Sağlığının Korunmasına Yaklaşım 8.3.1. Gelişmenin İzlenmesi 8.3.2. Ağızdan Sıvı Tedavisi 8.3.3. Annesütü ve Emzirme 8.3.4. Bağışıklama 8.3.5. Aralıklı Doğum , 8.5.6. Gıda Desteği 8.5.7. Kadının Eğitimi 8.4. Ergenlik Döneminde Sağlık ve Sosyal Sorunlar 8.4.1. Ergenlik Döneminin Özellikleri 8.4.2. Ergenlikte Sağlık sorunları 8.4.3. Psikolojik Sorunlar ve Hastalıklar 8.6.4. Ergenlerde Sosyal Sorunlar 8.5. Okul Sağlığı 8.5.1. Sağlıklı Okul Çevresi 8.5.2. Okulda Sağlık Hizmetleri 8.6. Türkiye’de Çocuk Sağlığı Politikaları 8.7. Özet 8.8. Sorular
Bölüm 9: BESLENME VE SAĞLIK 9.1. Beslenme ve Besin Ögeleri 9.1.1. Besin Ögeleri ve Bileşenleri 9.2. Besin Grupları ve Tüketilmesi Gereken Miktarlar 9.3. Çocuk Beslenmesi 9.3.1. Annesütü 9.3.2. Tamamlayıcı Beslenme (Ek Besinler) 9.4. Yaşlı Beslenmesi 9.5. Beslenmeyle İlişkili Hastalıklar 9.6. Özet 9.7. Sorular
Bölüm 10: YAŞLI SAĞLIĞI ve ENGELLİLER 10.1. Yaşlanma 10.1.1. Beklenen Yaşam Süreleri 10.1.2. Sağlıklı Yaşam Süreleri 10.1.3. Yaşlanmanın Özellikleri 10.2. Yaşlıların Sağlık Sorunları 10.3. Yaşlılara Sağlık Hizmeti 10.3.1. Genel İlkeler 10.3.2. Riskli Gruplar 10.3.3. Yaşlılar İçin Sağlık Programları 10.4. Yaşlılar İçin Sağlık Örgütlenmesinin Temel İlkeleri 10.5. Evde Bakım Hizmetleri 10.6. Sağlık Bakanlığı Evde Bakım Hizmetleri 10.6.1. Evde Bakım Hizmetlerinde Aile Bireyi ya da Bakıcının Rolü 10.6.2. Evde Bakım Hizmetlerinde Sağlıkçının Rolü 10.6.3. Evde Bakım Hizmetlerinin Olumlu ve Olumsuz Yönleri 10.7. Sakatlık, Özürlülük ve Engellilik 10.7.1. Dünyada Durum 10.7.2. Türkiye’de Durum 10.7.3. Özürlülerin Yaşamlarını Kolaylaştırma 10.8. Özet 10.9. Sorular
Bölüm 11: TOPLUM RUH SAĞLIĞI 11.1. Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı 11.1.1. Toplumsal Cinsiyet ve Ruhsal Sağlık 11.1.2. Çözüm Yolları 11.2. Çocuk İhmali ve İstismarı 11.2.1. Çocuk İstismarı Tipleri 11.2.2. Çocuk İhmal ve İstismarını Hazırlayan Etmenler 11.2.3. İhmal ve İstismarın Önlenmesi 11.3. Şiddet 11.3.1. Türkiye’de Durum 11.3.2. Şiddetin Nedenleri 11.3.3. Şiddetin Sonuçları 11.3.4. Şiddeti Önleme 11.4. Bağımlılık 11.4.1. Bağımlılık Türleri 11.4.2. Uyuşturucu Bağımlılığının Nedenleri 11.4.3. Bağımlılık Yapan Maddeler 11.4.4. Türkiye’de Uyuşturucu Kullanımı 11.5. Ruh Sağlığı Hizmet Modelleri 11.6. Türkiye’nin Politikası
Bölüm 12: ÇEVRE ve İNSAN 12.1. Sağlık ve Çevre İlişkisi 12.2. Çevre Kirlenmesi 12.2.1. Su Kirlenmesi 12.2.2. Hava Kirlenmesi 12.2.3. Toprak Kirlenmesi 12.2.4. Besin Kirlenmesi 12.3. Atık ve Atıkların Yönetimi 12.3.1. Tıbbi Atıklar 12.3.2. Çöpler 12.3.3. Gübrelikler 12.3.4. Sağlıklı Hela 12.4. Yapay Çevre 12.4.1. Konut Hijyeni ve Yapay Atmosfer 12.4.2. Aydınlatma 12.4.3. Kamuya Açık Yerler 12.4.4. Az ya da Çok Sağlığa Zararlı Olabilecek Kuruluşlar 12.5. Özet 12.6. Sorular
Bölüm 13: İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 13.1. İş ve İnsan Etkileşimi 13.1.1. İşyeri Ortam Faktörleri ve Sağlığa Etkileri 13.2. Meslek Hastalıkları 13.2.1. Kimyasal Kaynaklı Meslek Hastalıkları 13.2.2. Mesleksel Deri Hastalıkları 13.2.3. Pnömokonyozlar 13.2.4. Fiziksel Etkenlere Bağlı Meslek Hastalıkları 13.2.5. Biyolojik Nedenli Meslek Hastalıkları 13.2.5. Meslek Hastalıkların Önlenmesinde Genel İlkeler 13.3. İş Kazaları 13.3.1. İş Kazalarının Sınıflandırılması ve Nedenleri 13.3.2. Kaza Analizi ve Kazaları Önlenme 13.4. İşyeri Sağlık Hizmetleri 13.4.1. İş Sağlığında Uygulama İlkeleri 13.4.2. İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi 13.5. Özet 13.6. Sorular
Bölüm 14: SAĞLIĞI GELİŞTİRME ve SAĞLIK EĞİTİMİ 14.1. Sağlığı Geliştirme Kavramı 14.2. Sağlığın Geliştirilmesinde Yaklaşımlar 14.3. Sağlığın Geliştirilmesinde Sağlık Sektörü 14.4. Sağlık Eğitiminin Temel İlke ve Teknikleri 15.4.1. Sağlık Eğitimi Araçları 15.4.2. Konu Seçimi 15.4.3. Eğitim İçin Öncelikli Gruplar 15.4.4. Sağlık Eğitiminin Değerlendirilmesi 14.5. Sağlık Okuryazarlığı 14.6. Özet 14.7. Sorular
Bölüm 15: SAĞLIK ARAŞTIRMALARI ve EPİDEMİYOLOJİ 15.1. Epidemiyoloji Kavramı ve Kullanım Alanları 15.2. Sağlık Düzeyi Göstergeleri 15.3. Ölüm (Mortalite) Ölçütleri 15.4. Hastalık (Morbidite) Ölçütleri 15.5. Doğurganlık (Fertilite) Ölçütleri 15.6. Sağlık Hizmetlerini Gösteren Diğer Ölçütler 15.7. Personel Durumunu Gösteren Ölçütler 15.8. Halkın Sağlık Sorunlarını Belirleme Yöntemleri 16.8.1. Kanıta Dayalı Karar Verme 16.8.2. Veri Kaynakları ve Sağlık Kayıtları 16.8.3. Araştırma Türleri 15.9. Araştırma Etiği 15.10. Özet 15.11. Sorular Kaynakça Yazarımız ~ Prof. Dr. Zafer Öztek Dizin
Önsöz Hemşireler, halk sağlığı uygulamalarının her kademesinde önemli ve vazgeçilemez rolleri olan sağlıkçılardır. Bağışıklama, aile planlaması, halkın sağlık eğitimi, gebe izlemleri, çocuk izlemleri, verem savaşı, sıtma savaşı, taramalar, okul sağlığı, salgınların denetimi gibi hizmetler başta olmak üzere koruyucu hizmetlerin hemen tümü hemşireler olmadan yürütülemez. Evde bakım, kurumsal bakım, ruh sağlığı, hastane enfeksiyonlarının kontrolü gibi önemli hizmetlerde de hemşireler kilit rol alırlar. Ayrıca, sağlık hizmetlerinin planlanmasında, yönetiminde ve hizmet kalitesinin yükseltilmesinde de hemşireler vardır. Bütün işlerin yapılmasında hemşirelerin bilmeleri ve uygulamaları gerekenken şeylerin başında halk sağlığı ilkeleri ve yaklaşımları gelir. Halk sağlığı bilimi hemşirelik mesleğinin temel konularındandır. Halk sağlığı, yalnızca sağlık alanında değil, temel eğitimlerini diğer disiplinlerde yapmış kişilerin de ilgilenmesi gereken bir bilim ve uygulama alanıdır. Yani, halk sağlığı bilim dalı, hekim, diş hekimi, eczacı, hemşire, ebe gibi sağlık personeli yanında veteriner hekim, mühendis, ekonomist, hukukçu, işletmeci, eğitimci, tarımcı gibi meslek gruplarının da konusudur. Halkın sağlık sorunlarının önlenmesi ve çözülmesi yalnızca sağlık bakanlıklarının değil hemen bütün bakanlıkların, belediyelerin, üniversitelerin, sivil toplum kuruluşlarının, sendikaların, meslek birliklerinin, medyanın ve daha birçok kurumun işbirliğiyle başarılabilir. Toplumun sağlığını etkileyen her olay veya faktör, halk sağlığı biliminin konusudur. Bunlar arasında yoksulluk, eğitimsizlik, göçler, evsizlik gibi sosyal ve ekonomik sorunlardan, afetlere, salgınlara, aşırı doğurganlığa, gıda kontrolüne, okul kantinlerinde satılanlara, ilaç üretimine, işyeri koşullarına, kazalara, çevre kirliliğine, küresel ısınmaya, haşere mücadelesine, sağlık hizmetlerinin örgütlenmesine ve yönetimine kadar geniş bir yelpazedeki etmen sayılabilir. Bu etmenlerin sonuçları sağlık çalışanlarını ilgilendirir, ama önlenmeleri ya da sağlığa uygun duruma getirilmeleri çok sayıdaki sektörün ve disiplinin planlı ortak çabalarıyla olabilir. İşte halk sağlığı bilim alanı bu çabaların, yani hem toplumun sağlığını olumsuz etkileyen etmenlerin önlenmesi hem de ortaya çıkan sağlık sorunlarının giderilmesi ile ilgili bir disiplindir. Başka bir ifadeyle, halk sağlığı bilimi toplumun genel sağlık düzeyinin yükseltilmesi için ne gerekiyorsa onların gerçekleşmesi için uğraşan bir bilim ve sanattır. Böylesine çok yönlü, çok disiplinli, geniş ve dinamik bir alan olan halk sağlığının bütün yönlerini kapsayan bir kitap yazmanın olanaksız denilecek kadar güç olduğu görüşüne sanırım okurlarım da katılacaklardır. Halk sağlığında esas olan, halk sağlığının alt dallarında ve halk sağlığıyla ilişkili çok sayıdaki bilim alanında yazılmış kaynaklardan yararlanmaktır. Yani, her konuyu içeren bir halk sağlığı kitabı olamaz, bir halk sağlığı kütüphanesinden söz edilebilir. Böyle olmakla birlikte, halk sağlığı ile ilgili temel bilgileri ele alan kaynak kitaplara da ihtiyaç olduğu yadsınamaz. İşte bu kitap, mesleklerini uygulamakta olan ve geleceğin hemşire adaylarının halk sağlığı uygulamalarındaki görev ve sorumluklarını yerine getirebilmelerine katkıda bulunabilmek amacıyla yazıldı. ~ Prof. Dr. Zafer ÖZTEK ~ Bazı Terimlerin Karşılıkları ~
Akademik bilimsel ve üniversite kitapları; Papatya Bilim; farkımız, kitaplarımızda... |