Eczacılık Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri Eczacılık Fakültesi öğrencileri için özelleştirilmiştir. Prof. Dr. Zafer ÖZTEK Editör: Dr. Ecz. Ayşen ÇÖLKESEN
farkımız, kitaplarımızda...
ISBN: 978-605-9594-97-4 Ocak 2023 400 sayfa, (16x24 cm2), 80 gr 1. hamur kağıt şimdi satın al |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eczacılık Öğretiminde Halk Sağlığı Dersleri PDF İçindekiler Toplumun sağlığını etkileyen her olay halk sağlığı biliminin birer konusudur; halk sağlığı bilimi toplumun genel sağlık düzeyinin yükseltilmesi için uğraşan bir bilim dalıdır. Bu bilim alanı çok yönlü, çok disiplinli ve devingen bir alandır; ayrıca, akademik olarak evrensel ama uygulama olarak yerel özelliktedir. Halk sağlığı bilim dalı hekim, diş hekimi, eczacı, hemşire, ebe gibi sağlık personelinin yanısıra veteriner hekim, mühendis, ekonomist, hukukçu, işletmeci, eğitimci, tarımcı gibi meslek gruplarını da ilgilendirir. Eczacılar da halk sağlığı alanının doğrudan içinde ve birer halk sağlığı uygulayıcısıdırlar. Eczacılar sağlık hizmetlerin planlanmasında ve yönetimin her kademesinde görev alabilirler. O nedenle eczacılar halk sağlığının temel ilkelerini, uygulamalarını ve uygulamalar içinde kendilerine düşen sorumlulukları bilmek durumundadırlar. İşte bu kitap, eczacılık fakültelerinde öğrenim gören geleceğin eczacılarının ve mesleğini uygulamakta olan eczacıların halk sağlığı uygulamalarındaki görev ve sorumluklarını yerine getirebilmelerine katkıda bulunabilmek amacıyla yazılmıştır. İçindekiler
Önsöz Bölüm 1. Eczacılık 1.1. Eczacıların Görev, Yetki ve Sorumlulukları 1.2. Eczanelerle İlgili Düzenlemeler 1.3. Eczanelerde Satılabilecek Ürünler 1.4. Eczanelerin Fiziksel Koşulları 1.5. Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu 1.6. Sağlıkta ve İlaçta Dışa Bağımlılık 1.6.1. İlaçta Dışa Bağımlılık 1.6.2. Aşıda Dışa Bağımlılık 1.6.3. Tıbbi Araç-Gereçte Dışa Bağımlılık 1.7. Temel İlaçlar 1.8. Özet 1.9. Ne Kadar Öğrendik; Sorular
Bölüm 2. Sağlık ve Halk Sağlığı2.1. Sağlıklı Olma Kavramı 2.2. Halk Sağlığı Görüşü 2.3. Özet 2.4. Ne Kadar Öğrendik; Sorular
3.1. Sağlık Hizmetleri Kapsamı 3.1.1. Koruyucu Sağlık Hizmetleri 3.1.2. İyileştirici Sağlık Hizmetleri 3.1.3. Rehabilitasyon Hizmetleri 3.2. Temel Sağlık Hizmetleri 3.2.1. Alma-Ata Bildirisine göre Temel Sağlık Hizmetleri 3.2.2. Temel Sağlık Hizmetleri İkinci Konferansı 3.3. Her Sektörde Sağlık 3.3.1. Tıbbı ve Sağlık Hizmetleri Ayrımı 3.4. Tek-sağlık 3.5. Sağlık Hizmetlerinde Eşitsizlikler 3.5.1. Eşitsizlik Tanımı 3.5.2. Eşitsizliğin Hazırlayıcı Nedenleri 5.3.3. Eşitsizliğin Halkın Sağlığı Üzerine Etkisi 3.5.4. Eşitsizliği Önleme ve Müdahale Stratejileri 3.6. Sağlık Hizmetlerinin Finansman Modelleri 3.6.1. Vergilere Dayalı Finansman 3.6.2. Cepten Yapılan Ödemeler 3.6.3. Özel Sağlık Sigortası 3.6.4. Sosyal Sağlık Sigortası 3.6.5. Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı 3.6.6. Sağlık Harcaması Kavramı 3.7. Küreselleşme ve Sağlık 3.7.1. Küreselleşmenin Toplum Sağlığına Etkisi 3.8. Türkiye’de Sağlık Hizmetleri 3.9. Sağlık Mevzuatı70 3.10. Sağlıkçının hukuksal sorumluluğu 3.10.1. Yönetim Hukuku Açısından Sorumluluk 3.10.2. Medeni Hukuk Açısından Sorumluluk 3.10.3. Ceza Hukuku Açısından Sorumluluk 3.4.10. Sağlık Hizmetlerinden Kötü Uygulamalar ~ Malpraktis 3.11. Özet 3.12. Ne Kadar Öğrendik; Sorular
Bölüm 4. Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü 4.1. Bulaşıcı Hastalıkları Kontrol İlkeleri 4.1.1. Bildirimi Zorunlu Hastalıklar 4.1.2. Bildirimle Yükümlü Kurum ve Kişiler 4.2. Bulaşıcı Hastalıklarla İlgili Kavramlar 4.3. Sık Görülen Hastalıklarda Enfeksiyon Zincirinin Kırılması 4.4. Bulaşıcı Hastalıklar Çıkmadan Önce Alınacak Önlemler 4.5. Bağışıklık ve Aşılama 4.5.1. Çocukların Aşılanması 4.5.2. Erişkinlerin Aşılanması 4.5.3. Sağlık Çalışanlarının Aşılanması 4.5.4. Aşılamanın Yararları 4.5.5. Aşı Kontrendikasyonları 4.6. Soğuk Zincir / Aşı Taşıma ve Saklama 4.6.1. Lojistik ve Soğuk Zincir Takibinde Genel Kurallar 4.6.2. Aşılama Politikaları 4.6.3. Aşı Karşıtlığı / Aşı Reddi 4.7. Bulaşıcı Hastalıklardan İlaçla Korunma (Kemoproflaksi) 4.8. Antibiyotik Direnci99 4.9. Salgın (Epidemi) Türleri ve Kontrolü 4.9.1. Salgın Eğrisi 4.9.2. Salgın Türleri 4.9.3. Salgının İncelenmesi 4.9.4. Bilinmeyen Vaka ve Taşıyıcıların Bulunması 4.9.5. Salgın Çıkmadan önce Alınacak Önlemler 4.9.6. Salgın Sonrasında Yapılması Gerekenler 4.10. Hava Yoluyla Bulaşan Hastalıkların Kontrolü 4.11. Su ve Besinlerle Bulaşan Hastalıkların Kontrolü 4.12. Doğrudan Temasla Bulaşan Hastalıkların Kontrolü 4.13. Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonların Kontrolü 4.14. Vektörlerle Bulaşan Hastalıkların Kontrolü 4.14.1. Vektörlerle Mücadele 4.14.2. Rodentlerle Mücadele (Deratizasyon) 4.15. Özet 4.16. Sorular
Bölüm 5. Bulaşıcı Olmayan Hastalıkların Kontrolü 5.1. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar 5.2. Kontrol İlkeleri 5.3. Taramalar 5.3.1. Tarama Programları 5.4. Kalp ve Damar Hastalıklarının Kontrolü 5.4.1. Koroner Kalp Hastalığı (KKH) 5.4.2. Hipertansiyon (HT) 5.5. Obezite Kontrolü 5.4.1. Obezitenin Temel Nedenleri 5.4.2. Obezitenin Ölçütleri 5.4.3. Toplum Sağlığı Sorunu Olarak Obezite 5.4.4. Obezitenin Önlenmesi ve Tedavisi 5.4.5. Türkiye’de Durum 5.5. Diyabet Kontrolü 5.6. Kanser Kontrolü 5.6.1. Kanser Taramaları 5.7. Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı (KOAH) Kontrolü 5.8. Tütün Kontrolü 5.8.1. Türkiye’de Tütün Mücadelesi 5.9. Özet 5.10. Sorular
Bölüm 6. Üreme Sağlığı 6.1. Üreme Sağlığı Kavramı 6.2. Üreme Sağlığını Etkileyen Etmenler 6.3. Üreme Sağlığının Göstergeleri 6.4. Nüfus Politikaları ve Sağlık 6.4.1. Pronatalist Politika 6.4.2. Antinatalist Politika 6.5. Dünyada Nüfus 6.5.1. Nüfus Piramidi 6.5.2. Türkiye’de Nüfus Politikaları 6.6. Aralıklı Doğum 6.7. Gebeliği Önleyici Yöntemler 6.7.1. Etkili / Modern Yöntemler 6.7.2. Etkisiz / Geleneksel Yöntemler 6.7.3. Doğum Sonrası Gebelikten Korunma 6.8. Türkiye’de Politika 6.9. Özet 6.10. Sorular
Bölüm 7. Çocuk ve Ergen Sağlığı 7.1. Çocukluk Dönemleri 7.2. Çocuk Sağlığı Düzeyi Göstergeleri 7.2.1. Ölüm Hızları 7.2.2. Hastalık Hızları 7.2.3. Hizmet İstatistikleri 7.3. Çocuk Sağlığının Korunmasına Yaklaşım 7.3.1. Gelişmenin İzlenmesi 7.3.2. Ağızdan Sıvı Tedavisi 7.3.3. Annesütü ve Emzirme 7.3.4. Bağışıklama 7.3.5. Aralıklı Doğum 7.3.6. Gıda Desteği 7.3.7. Kadının Eğitimi 7.4. Ergenlik Döneminde Sağlık ve Sosyal Sorunlar 7.4.1. Ergenlik Döneminin Özellikleri 7.4.2. Ergenlikte Sağlık Sorunları 7.4.3. Psikolojik Sorunlar ve Hastalıklar 7.4.4. Ergenlerde Sosyal Sorunlar 7.5. Okul Sağlığı 7.5.1. Sağlıklı Okul Çevresi 7.5.2. Okulda Sağlık Hizmetleri 7.5.3. Okul Müfredatında Sağlık 7.6. Türkiye’de Çocuk Sağlığı Politikaları 7.7. Özet 7.8. Sorular
Bölüm 8. Yaşlı Sağlığı 8.1. Yaşlanma 8.1.1. Beklenen Yaşam Süreleri 8.1.2. Sağlıklı Yaşam Süreleri 8.1.3. Yaşlanmanın Özellikleri 8.2. Yaşlanan Toplumlar 8.3. Yaşlıların Sağlık Sorunları 8.4. Yaşlılara Sağlık Hizmeti 8.5. Yaşlılar İçin Sağlık Örgütlenmesinin Temel İlkeleri 8.5.1. Kurumda Sağlık Hizmetleri 8.6. Evde Bakım Hizmetleri 8.7. Sağlık Bakanlığı Evde Sağlık Hizmetleri 8.7.1. Evde Bakım Hizmetlerinde Aile Bireyi ya da Bakıcının Rolü 8.7.2. Evde Bakımda Sağlıkçının Rolü 8.7.3. Evde bakım Hizmetlerinin Olumlu ve Olumsuz Yönleri 8.8. Türkiye’de Yaşlılara Yönelik Sağlık Politikaları 8.9. Özet 8.10. Sorular
Bölüm 9. Çevre ve İnsan 9.1. Sağlık ve Çevre İlişkileri 9.2. Çevre Kirlenmesi 9.2.1. Su Kirlenmesi 9.2.2. Hava Kirlenmesi 9.2.3. Toprak Kirlenmesi 9.2.4. Besin Kirlenmesi 9.3. Atık ve Atıkların Yönetimi 9.3.1. Tıbbi Atıklar 9.3.2. Çöpler 9.3.3. Gübrelikler 9.3.4. Sağlıklı Hela 9.4. Yapay Çevre 9.4.1. Konut Hijyeni ve Yapay Atmosfer 9.4.2. Aydınlatma 9.4.3. Kamuya Açık Yerler 9.4.4. Az ya da Çok Sağlığa Zararlı Olabilecek Kuruluşlar 9.5. Bozulan Çevrenin Düzeltilmesi 9.6. Özet 9.7. Sorular
Bölüm 10. İş Sağlığı ve Güvenliği 10.1. İş ve İnsan Etkileşimi 10.1.1. İşyeri Ortam Faktörleri ve Sağlığa Etkileri 10.2. Meslek Hastalıkları 10.2.1. Kimyasal Kaynaklı Meslek Hastalıkları 10.2.2. Mesleksel Deri Hastalıkları 10.2.3. Pnömokonyozlar 10.2.4. Fiziksel Etkenlere Bağlı Meslek Hastalıkları 10.2.5. Biyolojik Nedenli Meslek Hastalıkları 10.2.6. Meslek Hastalıkların Önlenmesinde Genel İlkeler 10.3. İş Kazaları 10.3.1. İş Kazalarının Sınıflandırılması ve Nedenleri 10.3.2. Kaza Analizi ve Kazaları Önleme 10.4. İşyeri Sağlık Hizmetleri 10.4.1. İş Sağlığında Uygulama İlkeleri 10.4.2. İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi 10.5. Sağlıkçıların Sağlık Riskleri 10.5.1. Biyolojik Riskler 10.5.2. Kimyasal Riskler 10.5.3. Fiziksel Riskler 10.5.4. Psikolojik Riskler ve Şiddet 10.5.5. Hastane Acil Kodları 10.5.6. Diğer Riskler 10.6. Özet 10.7. Sorular
Bölüm 11. Sağlık Araştırmaları ve Epidemiyolojiz 11.1. Epidemiyoloji Kavramı ve Kullanım Alanları 11.2. Sağlık Düzeyi Göstergeleri 11.3. Ölüm Ölçütleri 11.4. Hastalık Ölçütleri 11.5. Doğurganlık Ölçütleri 11.6. Sağlık Hizmetlerini Gösteren Diğer Ölçütler 11.7. Personel Durumunu Gösteren Ölçütler 11.8. Halkın Sağlık Sorunlarını Belirleme Yöntemleri 11.8.1. Kanıta Dayalı Karar Verme 11.8.2. Veri Kaynakları ve Sağlık Kayıtları 11.8.3. Araştırma Türleri 11.9. Araştırma Etiği 11.10. Özet 11.11. Sorular
Bölüm 12. Eczacılık ve Halk Sağlığı 12.1. Akılcı İlaç Kullanımı 12.1.1. Akılcı İlaç Kullanımının İlkeleri 12.2. Eczacıların Halk Sağlığı Çalışmalarındaki Rolü 12.3. İlaç Güvenliği 12.3.1. Hata Kaynakları 12.4. İlaçların İmhası 12.5. Narkotik ve Psikotrop İlaçların Yönetimi 12.5.1. Narkotik ve Psikotrop İlaçların Saklanması 12.6. Laboratuvar Güvenliği 12.6.1. Risk Yönetimi 12.6.2. Kişisel Koruyucu Donanımlar (KKD) 12.6.3. Kimyasal Güvenlik 12.6.4. Biyo-güvenlik 12.6.5. Radyasyon Güvenliği 12.6.6. Atık Yönetimi 12.7. Eczacıların Mesleksel Riskleri 12.8. İl Sağlık Müdürlüğü Eczacılık Birimi ve Eczane Denetimleri 12.9. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp 12.9.1. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Tanımı ve Yöntemleri 12.9.2. Bilim Komisyonu ve Uygulama Esasları 12.9.3. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları 12.10. Eczacılık Etiği ~ Eczacılık Andı 12.11. Eczacıların Halk Sağlığı Alanında Uzmanlaşmaları 12.12. Özet 12.13. Sorular
Kaynakça Yazarımız ~ Prof. Dr. Zafer Öztek Dizin
Önsöz Halk sağlığı bilim alanı çok yönlü, çok disiplinli ve dinamik bir alandır; akademik olarak evrensel, ama uygulama olarak yereldir. Yani, dünyanın her yerinde halk sağlığı konuları benzer şekilde ele alınır ve eğitilir. Fakat uygulamaya gelince her ülkenin, hatta ülke içindeki yörelerin sağlık sorunları farklı olduğundan halk sağlığı çalışanları görev yaptıkları yörelerdeki sorunlara yoğunlaşırlar. Bir Afrika ülkesindeki halk sağlıkçının sıtma ve AİDS ile ilgilenmesi gerekirken, İskandinav ülkelerindeki halk sağlıkçılarının kronik hastalıklar, alkolizm ya da intiharlarla ilgilenmesi gerekecektir. Ama, dünyanın her yerinde halk sağlığı biliminin temel özellikleri aynıdır. Bunlardan birisi bu alanın yalnızca sağlık alanında değil, temel eğitimlerini diğer disiplinlerde yapmış kişilerin de ilgilenmesi gereken bir bilim ve uygulama alanı olduğudur. Yani, halk sağlığı bilim dalı, hekim, diş hekimi, eczacı, hemşire, ebe gibi sağlık personeli yanında veteriner hekim, mühendis, ekonomist, hukukçu, işletmeci, eğitimci, tarımcı gibi meslek gruplarının da konusudur. Halkın sağlık sorunlarının önlenmesi ve çözülmesi yalnızca sağlık bakanlıklarının değil hemen bütün bakanlıkların, belediyelerin, üniversitelerin, sivil toplum kuruluşlarının, sendikaların, meslek birliklerinin, medyanın ve daha birçok kurumun işbirliği ile başarılabilir. Eczacılar da halk sağlığı alanının doğrudan içindedirler ve birer halk sağlığı uygulayıcısıdırlar. Eczacılar sağlık hizmetlerin planlanmasında ve yönetimin her kademesinde görev alabilirler. O nedenle eczacılar halk sağlığının temel ilkelerini, uygulamalarını ve uygulamalar içinde kendilerine düşen sorumlulukları bilmek durumundadırlar. Böylesine çok yönlü, çok disiplinli, geniş ve dinamik bir alanın bütün yönlerini kapsayan bir kitap yazmanın olanaksız denilecek kadar güç olduğu görüşüne sanırım okurlarım da katılacaklardır. Halk sağlığında esas olan, halk sağlığının alt dallarında ve halk sağlığı ile ilişkili çok sayıdaki bilim alanında yazılmış kaynaklardan yararlanmaktır. Yani, her konuyu içeren bir halk sağlığı kitabı olamaz, bir halk sağlığı kütüphanesinden söz edilebilir. Böyle olmakla birlikte, halk sağlığı ile ilgili temel bilgileri ele alan kaynak kitaplara da ihtiyaç olduğu yadsınamaz. İşte bu kitap, eczacılık fakültelerinde öğrenim gören geleceğin eczacılarının ve mesleğini uygulamakta olan eczacıların halk sağlığı uygulamalarındaki görev ve sorumluklarını yerine getirebilmelerine katkıda bulunabilmek amacıyla yazıldı. Kitapta, eczacılık alanını ilgilendirmeyen bazı konuların ele alındığını, sağlık hizmetlerinin yönetimiyle ilgili ilke ve uygulamalara çokça değinildiğini, ya da eczacılık alanında sıkça kullanılmayan bazı tıbbi terimler ve hastalık adlarına yer verildiğini düşünebilirsiniz. Genç arkadaşlarım bu durumu yadırgayabilirler. Ancak, sağlık hizmetlerinin hangi kademesinde görev yaparsa yapsın bütün sağlıkçıların bu terimleri bilmelerinde yarar vardır. Nitekim, eczacılık uygulamaları sırasında, hastaların sorularını yanıtlarken, ilaç geliştirilmesi konularında araştırmalar yaparken, hastane eczacısı olarak sağlık ekibi içinde bulunduğunuzda bu bilgilerin mesleğiniz için ne kadar gerekli olduğunu göreceksiniz. Kaldı ki, kariyeriniz sırasında sağlık yöneticisi olarak görev yapma durumunda kaldığınızda ya da halk sağlığı, iş sağlığı ve güvenliği gibi alanlarda uzmanlaşırsanız bu bilgilerin önemli olduğuna yakından tanık olacaksınız. Halk sağlığı, özellikle sağlık yönetimi çok dinamiktir, sürekli gelişim ve değişim içindedir. Benim 50 yılı aşkın meslek yaşamım içinde Sağlık Bakanlığının adı 3 kez, örgüt şeması en az 10 kez değişti. Hükümet tabipliği önce sağlık ocağı tabipliğine, sonra aile hekimliğine dönüştü; Hıfzıssıhha Dairesi Başkanlığı, önce Sağlık İşleri Genel Müdürlüğü, daha sonra Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığı ve sonunda Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü oldu. Sağlıkla ilgili mevzuat değişikliklerini izlemek neredeyse olanaksız. Bu değişimin son bulduğu da söylenemez. Belki, bu satırları okuduğunuz dönemde daha farklı bir örgüt ve hizmet modeline geçilmiş olabilir. O nedenle, bu kitapta okuduklarınızı değerlendirirken son değişiklikleri de araştırmayı ihmal etmeyiniz; karar verirken son genelgelere ve uygulamalara da başvurunuz. Bilmelisiniz ki, kitaplar yazıldıkları tarihte eskimeye başlarlar. Prof. Dr. Zafer ÖZTEK ~ Bazı Terimlerin Karşılıkları ~
Akademik bilimsel ve üniversite kitapları; Papatya Bilim; farkımız, kitaplarımızda... |