![]() |
Antika Mobilyalar ~ Yıldız Sarayı Mobilyaları Yüksek Mimar Ergin ÖZTEKİN Pafta çalışması yapan iç mimarlar: Ahmet ÜNAL, Betül AYDIN, Burcu KOCABAŞ, Büşra YİĞİT, Cansu ALAŞ Cenk GÜZELİŞ, Didem MERCANLI, Dilara NUMANOĞLU, Duygu GÜÇİN Eda ÖLÇER, Elif Dilan SOYSÜREN, Elif GELMEZ, Esra ÖNAL, Gamze VERAL, Gökçen HUYLU, Gözde KARADENİZ, Gülbahar ERDEM, Gülden AKINCI, Hasan İŞÇİMEN, Hatice KÜÇÜKOĞLU, Havva Nur YILMAZ, İrem SATOĞLU, Korcan GÜLFİDAN, Kübra BAŞKAPAN, Lale ASLAN, Lokman UYSAL, Makbule ALPARSLAN, Melis ERBAY, Merve ÖVÜNÇ, Merve ŞAHMA, Nimet AYDIN, Nur NUSRATLI, Özden ÖZYURT, Rabia BÖLÜK Rıdvan FERAH, Selçuk İL, Selçuk SÖNMEZ, Sevgi BÜYÜKKOÇAK, Sinem KAHYA, Sümeyye ÇÖKMEZ, Tolga Kaan DEMİR, Tuğba LEVENT, Zeynep SOYSAL, ZÜLAL KESGİN
ISBN: 978-605-6701-05-2, Mayıs 2025 400 sayfa, Renkli (19,5x27,5 cm2) ve Sert kapak. |
|||||
Arka kapak yazısı. Bu çalışmanın önemli amaçlarından birisi de tarihi mirasımızın kayıt altına alınması ve gelecek kuşaklara aktarılmasını sağlanmaktır. Osmanlı Devleti’nin son yıllarında inşa edilen ve Devleti’n son sarayı olma özelliğini taşıyan Yıldız Sarayı, Osmanlı İmparatorluğu’nun payitahtı olan İstanbul’un Beşiktaş ilçesinde yer almaktadır. Topkapı ve Dolmabahçe Saraylarından sonra yönetim merkezi olarak kullanılan, İstanbul’un ve devletin tarihinde oldukça karmaşık ve çok önemli bir döneme şahitlik ederek etkin bir rol oynayan en önemli üçüncü merkezdir. Yıldız Sarayı’nda kullanılan objelerin büyüklüğüne göre1/20, 1/10 ölçekli plan, kesit, görünüşler, bunların ölçülü paftaları, aslına uygun renkli paftaları, 1/5,1/2, 1/1 ölçekli detay paftaları, bozulma ve deformasyonların nerelerde olduğunu gösteren paftalar şeklinde düzenlenerek kitaba eklenmiştir. Önsöz Üniversitedeki öğrencilik
yıllarımda, sınıf arkadaşım nişanlımla akademisyen olmayı hedeflemiş ve
kendimize bu doğrultuda bir yol çizmeye azmetmiştik. Mezuniyet sonrası, eşim
Karadeniz Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümünde asistan olarak göreve başlayarak
hedefimiz doğrultusunda ilk adımı atarken ben, çeşitli nedenlerle iş yaşamıma
İmar İskân Bakanlığı Trabzon İl İmar Müdürlüğü’nde Yüksek Mimar olarak
başlamıştım. Farklı kurumlarda ve mesleğin
değişik yönlerinde sürdürdüğüm iş yaşamımı sonlandırmaya karar verdiğim
günlerde, Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık Bölümü için
açılan Öğretim Görevlisi kadrosuna başvuruda bulunmam için yapılan öneriye,
yıllar öncesindeki duygu, düş ve düşüncelerimin isteklendirmesiyle kayıtsız
kalamadım. Yirmi beş yıllık meslek hayatım ve beş yıllık mimarlık eğitimimde
biriktirdiklerimi gençlerimize aktarabilmek düşüncesinin verdiği güçlü heyecan ile
başvurumu yaptım. Böylece 2004 yılında üniversitede öğretim görevliliği
yaşamıma başlamış oldum. Umarım ki, bu amacımı yerine getirebilmiş,
gençlerimizin mesleki donanımlarının geliştirilmesine katkıda bulunabilmiş, onlara
yararlı olabilmişimdir. İç Mimarlık Bölümü’nde
vermekle görevlendirildiğim derslerden biri Rölöve Restorasyon Koruma dersi olmuştur.
Değerli meslektaşım Öğretim Görevlisi Sayın Nazan Büyükçelen ile birlikte söz
konusu dersi bizden önce yerleşmiş düzen çerçevesinde yürütmeye başlamıştık.
Öğrencilere iki dönem boyunca yapı rölövesi dersini aldırmayı; bu gençlerin
meslekleri gereği, bir yapının rölöve ve restorasyonunu yapabilmelerini olanaksız
kıldığını değerlendirerek anlamlı ve yararlı bulmamıştık. Bu durumda ne
yapılabilir, nasıl bir yol izlenebilir diye uzun uzadıya düşündük, sorguladık ve
araştırdık. Öğrencilerimizi bir dönem yapı rölövesi, bir dönem de mobilya
rölöve ve restorasyonu konusunda bilgilendirmenin daha doğru bir yaklaşım olacağı,
mesleki formasyonları açısından da onlara daha yetkin yararlar sağlayacağı
görüşünde uzlaşmaya vardık. Bu doğrultuda, dersin içeriğinde değişiklik yapıp
birinci dönemde, meslek yaşamları boyunca kullanacakları yapı rölövesini
öğrenmelerini; ikinci dönemde ise antika bir mobilya üzerinde çalışmalarını
sağladık. Bu şekilde öğrencilerimiz, karşılarına çıkabilecek antika bir
mobilyayı onarabilecek ve tekrar kullanılmasını sağlayabilecek, mobilya bilgi ve
kültürlerini geliştirebilecek, tasarladıkları iç mekânlara farklı bir anlam
kazandırabileceklerdi. Böylece mobilya rölöve ve restorasyonu konusu, dersimizin
içeriğine girdi ve bizden sonra da devam edegeldi. 2010 yılında ders
yürütücüsü olarak bu kez; birlikte çalıştığım Sayın Erkan Kambek ve Sayın
Özgür Algan’la birlikte bu çalışmaları saraylarda, saray mobilyaları üzerinde
yapabilir miyiz yaklaşımıyla Dolmabahçe Sarayı yetkilileri ile görüşmeler
gerçekleştirdik. Olumlu sonuçlanan toplantılar neticesinde 2010 yılında, Dolmabahçe
Sarayı’nda ilk çalışmayı başlattık. Aynı çalışmayı 2011 yılında Topkapı
Sarayı’nda, 2012 ve 2013 yıllarında da Yıldız Sarayı’nda devam ettirdik. Saraylarda çalışmak hem çok
riskli hem de çok zordu. Seçilen mobilyalar sergilenmekte olan mobilyalardı.
Çevrelerinde kırılabilecek çok sayıda değerli objeler vardı. Gerek bu objeleri
gerekse de mobilyaları yerinden oynatmamız olanaksızdı. Büyük bir sorumluluk
altındaydık. Ama sevgili gençlerimiz sabır ve başarıyla tüm zorlukların
üstesinden geldiler. Şu an elinizde bulunan kitap, böylesi bir titizlikle yürütülen
uzun çalışmaların eseridir. Bu kitapta sizlere, mobilyaları,
kelimeler aracılığı ile değil mimari çizimleriyle betimlemekteyiz. Beklenilenin
aksine, mobilyaların, envanter kartlarıyla aktarılan bilgileri, yeterli düzeyde
bulunmamaktadır. Resmi olmayan ya da kaynaklarda yer almayan bazı bilgilere de ben yer
vermek istemedim. Çok sayıda dostum bana mobilyaların dönemlerini yakalayabileceğimi,
oradan hareketle mobilyalar hakkında bilgi de verebileceğimi söyledi. Ancak, tarihe
tanıklık etmiş bu değerli mobilyalar için doğruluğunu kanıtlayamadığım herhangi
bir bilgiye yer vermekten özenle kaçındım. Saray mobilyaları, farklı
kaynaklarda çeşitli sunum teknikleri ile yer aldığından bu kitabın, yalnızca
gerçek verilere dayanan mimari çizimlerden oluşmasını uygun ve yeterli buldum. Belirgin yönüyle mobilyaların
mimari çizimler aracılığı ile sunulmaları, kitaba, ayrıcalıklı ve özgün
değerde farklı bir yapı kazandırmaktadır. Preface During our university years, my classmate as well as my fiancée and I aimed to become academicians and were determined to chart out a path for ourselves in this direction. After graduation, while my wife took the first step towards our goal by starting to work as an assistant at Karadeniz Technical University the Department of Architecture, I, for various reasons, started my career as a Master Architect at the Ministry of Development and Settlement Trabzon Provincial Development Directorate. In those days when I decided to end my career in different institutions and different aspects of the profession, I could not remain indifferent to the proposal made to apply for the lecturer position opened for Kocaeli University, Faculty of Fine Arts, Department of Interior Architecture, motivated by my feelings, dreams and, thoughts from years ago. I applied for the position with the strong excitement of being able to pass on to our young people what I have accumulated in my twenty-five years of professional life and five years of architectural education. Thus, I started my career as a lecturer at the university in 2004. I hope that I have been able to fulfill this aim, contribute to the development of the professional knowledge and experience of our young people, and be helpful to them. One of the courses I was assigned
to teach at the Department of Interior Architecture was the Surveying, Restoration, and
Conservation course. Together with my esteemed colleague, Lecturer Nazan Büyükçelen, I
started to conduct that course within the framework of the order established before us. To
have the students take the building surveying course for two periods; we did not find it
meaningful or useful, considering that the profession of these young people made it
impossible for them to survey and restore a building. In this case, we thought at length,
questioned, and researched what could be done and what path could be followed. We reached
a consensus that informing our students about building surveying for one term and
furniture surveying and restoration for another term would be a more accurate approach and
would provide them with more competent benefits in terms of their professional formation.
In this regard, we altered the content of the course and made sure that in the first
semester, they learned the building survey that they will use throughout their careers,
and in the second semester, they worked on antique furniture. In this way, our students
would be able to repair and reuse any antique furniture they may come across, improve
their furniture knowledge and culture, and give a different meaning to the interiors they
design. Thus, the subject of furniture surveying and restoration entered the content
of our course and continued after us. In 2010, as a course leader, this
time, together with Mr. Erkan Kambek and Mr. Özgür Algan, with whom I worked, we held
meetings with Dolmabahçe Palace officials with the approach of “Can we do
these studies in palaces, on palace furniture?” As a positive result of our meetings, we
started the first work in Dolmabahçe Palace in 2010. We continued the same work in
Topkapı Palace in 2011 and in Yıldız Palace in 2012 and 2013. Working in palaces was both very
risky and very difficult. The furniture chosen was the ones on display. There were a great
number of valuable and fragile objects around them. It was impossible to move those
objects or furniture. We were under a great responsibility. However, our dear young people
overcame all difficulties with patience and success. The book you now have in your hands
is the result of long studies carried out with such meticulousness. In this book, we describe furniture not with words but with architectural drawings. Contrary to the expectations, the information conveyed by the inventory cards of the furniture is not sufficient. I did not want to include some information that was not official or was not included in the sources. Many of my friends told me that I could capture the periods of furniture and from there, I could also give information about the furniture. Nonetheless, I have avoided with great care including any information that I could not prove to be true about this valuable piece of furniture that has witnessed the history. Since palace furniture is included in different sources with various presentation techniques, I found it appropriate and sufficient that this book consists only of architectural drawings based on real data. Presenting the furniture with its distinct aspects through architectural drawings gives the book a different structure with a privileged and original value.
MUSAFLIK Lale ASLAN, Sevgi
BÜYÜKKOÇAK ve Tuğba LEVENT
SANDALYE Lale ASLAN, Sevgi
BÜYÜKKOÇAK ve Tuğba LEVENT
KOLTUK Lale ASLAN, Sevgi
BÜYÜKKOÇAK ve Tuğba LEVENT
KANEPE Lale ASLAN, Sevgi
BÜYÜKKOÇAK ve Tuğba LEVENT
TAHT Nimet AYDIN
SEHPA Nur NUSRATLI
KANEPE Zeynep SOYSAL, Eda
ÖLÇER ve Cansu ALAŞ
SANDALYE Zeynep SOYSAL, Eda
ÖLÇER, Cansu ALAŞ
MASA Zeynep SOYSAL, Eda
ÖLÇER ve Cansu ALAŞ
KANEPE Hatice KÜÇÜKOĞLU,
Esra ÖNAL ve Havva Nur YILMAZ
KOLTUK Hatice KÜÇÜKOĞLU,
Esra ÖNAL ve Havva Nur YILMAZ
SANDALYE Hatice KÜÇÜKOĞLU,
Esra ÖNAL ve Havva Nur YILMAZ
SEHPA Hatice KÜÇÜKOĞLU,
Esra ÖNAL ve Havva Nur YILMAZ
KOLTUK Elif Dilan SOYSÜREN
DOLAP Merve ÖVÜNÇ
MASA İrem SATOĞLU
SEHPA Kübra BAŞKAPAN
DOLAP Ahmet ÜNAL ve
Gülbahar ERDEM
PARAVAN Selçuk İL ve Korcan
GÜLFİDAN
PARAVAN Hasan İŞÇİMEN KÖŞE DOLAP Cenk GÜZELİŞ
ARABESK TAHT Rıdvan FERAH
KANEPE Duygu GÜÇİN
KLİNE Tolga Kaan DEMİR ve
Lokman UYSAL
KANEPE Tolga Kaan DEMİR ve
Lokman UYSAL
KOLTUK Tolga Kaan DEMİR ve
Lokman UYSAL SEHPA Tolga Kaan DEMİR ve
Lokman UYSAL
PİYANO Dilara NUMANOĞLU ve
Rabia BÖLÜK
KANEPE Dilara NUMANOĞLU ve
Rabia BÖLÜK
KONSOL VE AYNA Gökçen HUYLU ve
Gülden AKINCI
MUSAFLIK Selçuk SÖNMEZ
MUSAFLIK Büşra YİĞİT ve
Elif GELMEZ
DOLAP Burcu KOCABAŞ,
Makbule ALPARSLAN ve Sümeyye ÇÖKMEZ
ERKEK KOLTUK Sinem KAHYA, Didem
MERCANLI, Özden ÖZYURT ve Merve ŞAHMA
DİŞİ KOLTUK Sinem KAHYA, Didem
MERCANLI, Özden ÖZYURT ve Merve ŞAHMA
SEHPA Betül AYDIN
BÜFE Betül AYDIN
KANEPE Gözde KARADENİZ
MASA Zülal KESGİN ve
Gamze VERAL
KOLTUK Zülal KESGİN ve
Gamze VERAL
SANDALYE Zülal KESGİN ve
Gamze VERAL
SERVİS MASASI Melis ERBAY
EKLER A. MOBİLYA FOTOĞRAFLARI B. İÇ MİMARLAR Akademik Bilimsel Teknik Kitaplarda Papatya Bilim Yayınevi |