|
Bilgisayar Bilimine Giriş Editörler: Toros Rifat ÇÖLKESEN (Ph.D) ve Osman ALİEFENDİOĞLU (Ph. D) Bölüm Yazarları:
Gökhan SİLAHTAROĞLU (Ph. D),
Cengiz UĞURKAYA (Ph. D),
Ali NİZAM (Ph. D),
Sevinç GÜLSEÇEN (Ph. D),
Erhan SARIDOĞAN (Ph. D), Osman ALİEFENDİOĞLU (Ph. D),
Toros Rifat ÇÖLKESEN (Ph.D),
Elif KARTAL (Ph. D),
Zeki ÖZEN
(Ph.D),
Ahmet ACAR, Atınç YILMAZ (Ph. D), Ali OKATAN (Ph. D), Mesut RAZBONYALI (Ph. D)
farkımız, kitaplarımızda ...
ISBN: 978-605-9594-08-0, 768 sayfa Ekim 2017, (16,5x24 cm2), 1. hamur kitap kağıdı. şimdi satın al |
Bu kitabın amacı, Bilgisayar Bilimine dayalı bölümler için sağlam bir temel oluşturacak, mesleki alanda temel bilgileri kazandıracak ciddi bir kaynak oluşturmaktır. Bilgisayar mühendisliği, yazılım mühendisliği, yönetim bilişim sistemleri ve enformatik gibi üniversitelerin Bilgisayar Bilimine dayalı bölümlerinde bulunan dersler hakkında ciddi temel bilgiler kazandırmak ve mesleğin temelini oluşturmaktır. Böylece sektör çalışanları ve söz konusu disiplinlerde öğretim gören öğrenciler, hem meslekleri konusunda temel bilgilerle donatılmış olacaklar hem de öğretim yaşamı boyunca hangi dersin hangi konuları içerdiğini ve hangi uygulamalara temel oluşturduğunu öğreneceklerdir. Her ne kadar adı bilgisayar bilimine giriş olsa da içerik açısından oldukça zengin ve kapsamlıdır. Hem öğrenciler hem de profesyoneller için her zaman ellerinin altında bulunması gereken ciddi bir kaynak eser niteliğindedir. Kitabımızda bilgisayar bilimiyle ilgili konular hem teorik hem de pratik uygulamalarla açık ve yalın bir dille ele alınmıştır. Bölümler konusunda araştırmacı öğretim üyeleri tarafından yazılmış olup kitabın editörleri tarafından kontrol edilmiştir. İÇİNDEKİLER Önsöz Kitap Hakkında Kullanılan Kısaltmalar
Bölüm 1. Bilgisayar Bilimi 1.1. Bilgisayar Bilimi Motivasyon 1.2. Bilgisayar Bilimi Tarihçesi 1.3. Bilgisayar Bilimi Hangi Konuları Kapsar 1.4. Uygulamalı Örnek Problem 1.5. Özet 1.6. Çalışma Soruları
Bölüm 2. Kuramsal Matematik Toros Rifat ÇÖLKESEN (Ph. D) ve Ahmet ACAR 2.1. Bilgisayar Mühendisliği Çıktıları ve Ayrık Matematik 2.2. Kümeler Teorisi 2.2.1. Kümelerle İlgili Temel Tanımlar 2.2.2. Kümeler Üzerine İşlemler 2.3. Bağıntılar ve Fonksiyonlar 2.3.1. Bağıntılar ve İfade Şekilleri 2.3.2. Fonksiyonlar ve İfadesi 2.3.3. Fonksiyon Türleri 2.3.4. Rekürsif Fonksiyonlar ve Öklid Algoritması 2.4. Graf Teorisi 2.4.1. Grafların İfadesi ve Çeşitli Graf Tanımları 2.4.2. Gezgin Satışçı Problemi 2.4.3. Graf Renklendirme 2.4.4. Graf Üzerinde Dolaşma 2.5. Sayılar Teorisine Giriş 2.5.1. Tümevarım İlkesi: İyi Sıralanma İlkesi Bölme Algoritması 2.5.2. Bölünebilirlik 2.5.3. Asal Sayılar ve Bileşik Sayılar 2.6. Olasılık Teorisi 2.6.1. Kombinatorik ve Olasılığın Ayrık Problemleri 2.6.2. Kombinatoriğin Temelleri: Permütasyon ve Kombinasyon 2.6.3. Temel Olasılık ve Rastgele Olaylar 2.6.4. Stokastik Süreçler ve Markof Zinciri 2.7. Ağaçlar ve Bilgisayar Mühendisliği 2.7.1. Ağaç Yapısı İfadesindeki Temel Kavramlar 2.7.2. Bilgisayar Mühendisliğinde Çok Kullanılan Çeşitli Ağaçlar 2.8. Matris İşlemleri ve Determinant 2.8.1. Matrislerin Genel Özellikleri 2.8.2. Matrisler Üzerinde Elemanter İşlemler 2.8.3. Özel Anlamlı Matrisler 2.8.4. Matrislerin Determinantı 2.8.5.Matrisin Rankı 2.8.6. Matrisin Tersi 2.9. Çalışma Soruları
Bölüm 3. Boole Cebri ve Modern Mantık Toros Rifat ÇÖLKESEN (Ph. D) 3.1. Boole Cebri Önermeleri 3.2. Boole Cebrinin Aksiyom ve Teoremleri 3.2.1. Boole Cebri Aksiyomları 3.2.2. Boole Cebri Teoremleri 3.3. Boole Cebri Fonksiyonları 3.3.1. Minterm ve Maksterm ile Lojik İfadeler 3.3.2. Kanonik Biçimler Arasındaki Dönüşüm 3.4. Lojik İfadeler ve Lojik Devreler 3.4.1. Lojik İşlemlerin Donanımsal Karşılığı 3.4.2. Boole Cebri Fonksiyonlarının Lojik Kapılar ile Gerçekleştirilmesi 3.5. Boole Cebri Fonksiyonlarının İndirgenmesi 3.5.1. Doğrudan Aksiyom ve Teoremlerle Görüşe Dayalı İndirgeme 3.5.2. Karnaugh Diyagramıyla İndirgeme 3.5.3. Quin Mc Cluskey Yöntemiyle Algoritmik İndirgeme 3.5.4. Eksik Terimli Boole Cebri Fonksiyonları 3.6. Boole Cebri Fonksiyonlarının Tek İşlemle Gerçekleştirilmesi 3.6.1. Çarpımların Toplamıyla TVE ve TVEYA Tasarımı 3.6.2. Toplamların Çarpımıyla TVE ve TVEYA Tasarımı 3.7. Özet 3.8. Çalışma Soruları
Bölüm 4. Bilgisayar Mimarisi ve Bilgisayar Donanımı Ali OKATAN (Ph. D) ve Osman ALİEFENDİOĞLU (Ph. D) 4.1. Bilgisayar Mimarisi Genel Bakış 4.2. Bilgisayarların Sınıflanması 4.3. Paralel Bilgisayarlar 4.4. Bilgisayar Donanımı 4.4.1. Saklayıcı Aktarım Dili 4.4.2. Donanım Tanımlama Dilleri 4.4.3. Donanım Benzetim ve Tasarım Yazılımı 4.4.4. Benzetim Ortamları 4.5. Örnek Bir Mikroişlemci Tasarımı 4.6. Algoritmik Yaklaşımla Örnek Donanım Tasarımı 4.7. VLSI Tasarımı 4.8. Özet 4.9. Çalışma Soruları .
Bölüm 5. İşletim Sistemleri Mimarisi ve Bileşenleri Mesut RAZBONYALI (Ph. D) 5.1. Bilinen İşletim Sistemleri 5.1.1 Windows Ailesi 5.1.2. Linux Ailesi 5.1.3. UNIX İşletim Sistemi 5.1.4. VM İşletim Sistemi 5.1.5. Android İşletim Sistemi 5.2. İşletim Sisteminin Görevleri 5.3. İşletim Sistemlerinin Gelişim Evresi 5.4. İşletim Sistemi Türleri 5.5. İşletim Sistemi Yapısı/Mimarisi 5.5.1. Bilgisayar Sistemi Kaynakları 5.5.2. Çekirdek Sistem 5.6. Prosesler ve Proses Yönetimi 5.7. Bellek Yönetimi 5.8. Özet 5.9. Çalışma Soruları
Bölüm 6. Algoritmalar 6.1. Algoritmanın Temel Özellikleri 6.2. Harzemli ve Harzemlinin Algoritmaları 6.2.1. Harzemlinin Algoritmaları 6.3. Arama ve Sıralama Algoritmaları 6.3.1. Sıralama Algoritmaları 6.3.1.1. Araya Sokma Sıralaması 6.3.1.2. Seçmeli Sıralama 6.3.1.3. Kabarcık Sıralaması 6.3.1.4. Birleşmeli Sıralama 6.3.1.5. Kümeleme Sıralaması 6.3.1.5. Hızlı Sıralama 6.3.2. Arama Algoritmaları 6.3.2.1. Ardışıl Arama 6.3.2.2. İkili Arama 6.3.2.3. Çırpı Fonksiyonuyla Arama 6.3.3. Dizinleme Sistemiyle Arama 6.4. Özet 6.5. Çalışma Soruları
Bölüm 7. Veri Yapıları ve Veri Modelleri Toros Rifat ÇÖLKESEN (Ph. D) 7.1. Veri, Veri Yapısı ve Bilgi 7.2. Temel Veri Yapıları 7.2.1. Karakter 7.2.2. Tamsayı 7.2.3. Kesirli/Gerçel Sayı 7.2.4. Sözce/Sözcük 7.2.5. Dizi/Matris 7.3. Tanımlamalı Veri Yapıları 7.3.1. Topluluk Oluşturma 7.3.2. Ortaklık Oluşturma 7.4. Veri Modelleri 7.4.1. Bağlantılı Liste Veri Modeli 7.4.2. Ağaç Veri Modeli 7.4.3. Graf Veri Modeli 7.4.4. Durum Makinası Veri Modeli 7.4.5. Veritabanı İlişkisel Veri Modeli 7.4.6. Ağ Veri Modeli 7.5. Özet 7.6. Çalışma Soruları
Bölüm 8. Veritabanı Teorisi ve İlişkisel Veritabanları Ali NİZAM (Ph. D)
Bölüm 9. Yazılım Mühendisliği Erhan SARIDOĞAN (Ph. D) 9.1. Sistem ve Yazılım 9.1.1. Bilgisayar Sistemi Mühendisliği 9.1.2. Sistem Geliştirme Süreci 9.1.3. Yazılım Mühendisliği 9.2. Yazılım Mühendisliği Yöntembilimleri 9.2.1. Yazılım Geliştirme Standartları 9.2.2. Yazılım Geliştirme Modelleri 9.3. Yazılım Geliştirme Süreci 9.3.1. Yazılım İsterleri Çözümlemesi 9.3.2. Yazılım Tasarımı 9.3.3. Yazılım Gerçekleştirimi 9.3.4. Yazılım Testi 9.3.5. Yazılım Bakımı 9.4. Yardımcı Süreçler 9.4.1. Yazılım Nitelik Güvence 9.4.2. Yazılım Düzenleşim Yönetimi 9.4.3. Yazılım Proje Yönetimi 9.5. Özet 9.6. Çalışma Soruları
Bölüm 10. Yazılım Modelleme Dilleri Toros Rifat ÇÖLKESEN (Ph. D) 10.1. Yazılımın Şekilsel Modellenmesi 10.2. Yazılım Sisteminin Tam İfadesi 10.3. Yazılım Modellemede Dilleri ve UML 10.4. Yazılım Modelleme Dillerinde Kullanılan Simgeler 10.4.1. Yapısal Şekiller ve Simgeler 10.4.2. İlişki Simgeleri 10.5. Birleşik Modelleme Dili - UML 10.5.1. Kullanım Senaryosu Şeması 10.5.2. Sınıf Şemaları 10.5.3. Ardışıklık Şeması 10.5.4. Durum Makinası Şeması 10.5.5. Nesne Şeması 10.5.6. Bileşen Şeması 10.5.7. Yerleştirme/Konuşlandırma Şeması 10.5.8. Diğer Şemalar: Etkinlik, Zamanlama, Profil 10.6. Özet 10.7. Çalışma Soruları
Bölüm 11. Kodlama ve Programlama Dilleri
Bölüm 12. Nesneye Yönelik Tasarım Yaklaşımları
Bölüm 13. Sayısal Haberleşme ve Bilgisayar Haberleşmesi Cengiz UĞURKAYA (Ph. D) 13.1. Komple Ağın Parametreleri 13.2. Band Genişliği ve İletişim Hızı 13.3. OSI Başvuru Modeli 13.4. Ağ Cihazları 13.5. Kablolama ve Kablosuz Bağlantı 13.6. Ağ Üzerine Çeşitli Kavramlar 13.7. Ağ Teknolojileri 13.7.1. Ethernet ve Türevleri 13.7.2. Jetonlu Halka ve Türevleri 13.7.3. Bazı WAN ve Uzak Bağlantı Teknolojileri
Bölüm 14. İnternet Teknolojileri ve Uygulamaları Cengiz UĞURKAYA (Ph. D) 14.1. İnternet ve TCP/IP 14.2. TCP/IP Protokol Kümesi 14. 3. Dört-Katmanlı İnternet Mimarisi 14.4. İnternet Adresleri ve DNS 14.5. Yeni Nesil Yönlendirme Protokolü / IPv6 14.6. İnternet Uygulamaları ve Sosyal Ağlar 14.7. Özet 14.8. Çalışma Soruları
Bölüm 15. Veri Madenciliği ve Veri Ambarları Gökhan SİLAHTAROĞLU (Ph. D) 15.1. Veri Madenciliğinin Uygulama Alanları 15.2. Veri Madenciliği Modelleri 15.2.1 Sınıflandırma 15.2.2 Karar Ağaçları 15.2.3. Yapay Sinir Ağları 15.2.4. Mesafeye Dayalı Sınıflandırma Algoritmaları 15.2.5. Genetik Algoritmalar 15.2.6. İstatistiğe Dayalı Algoritmalar 15.2.7. Kümeleme 15.2.8. Bağlantı Analizi 15.2.9. Birliktelik Kuralları Keşfi 15.2.10. Örüntü Tanıma 15.2.11. Ardışık Zaman Örüntüleri 15.3. Veri Ambarları ve OLAP 15.4. Büyük Veri 15.5. Metin Madenciliği ve Metin Veri Ambarları 15.5.1 Metin Veri Ambarının Oluşturulması 15.6. Özet 15.7. Çalışma Soruları
Bölüm 16. Yapay Zekâ ve Yapar Sinir Ağları Sevinç GÜLSEÇEN (Ph. D), Zeki ÖZEN (Ph. D) ve Elif KARTAL (Ph. D) 16.1. Yapay Zekâ 16.1.1. Yapay Zekânın Tanımı 16.1.2. Yapay Zekânın Kısa Tarihi 16.1.3. Yapay Zekâ Çalışma Alanları ve Güncel Yapay Zekâ Uygulamaları 16.2. Yapay Sinir Ağları 16.2.1. Yapay Sinir Ağlarının Kullanım Alanları 16.2.2. Bir Yapay Sinir Hücresinin Yapısı 16.2.3. Ağ Topolojisi 16.2.3.1. İleri Beslemeli Ağlar 16.2.3.2. Yinelemeli Ağlar 16.2.4. Yapay Sinir Ağlarında Öğrenme 16.2.4.1. Danışmanlı Öğrenme 16.2.4.2. Danışmansız Öğrenme 16.2.4.3. Rekabetçi (Yarışmacı) öğrenme 16.2.4.4. Pekiştirmeli (Destekleyicili) öğrenme 16.2.5. Yapay Sinir Ağı Modellerine Genel Bakış 16.2.6. McColloch-Pitts Nöron Modeli 16.2.6.1. Basit Algılayıcı Modeli 16.2.6.2. Gradyan İniş Hata Minimizasyonu Yöntemi ve Delta Kuralı 16.2.6.3. Hatayı Geri Yayma Alg. Çok Katmanlı Algılayıcı Modeli 16.2.6.4. Self-Organizing Maps (Kendini Örgütleyen Haritalar) YSA 16.3. Özet 16.4. Çalışma Soruları
Bölüm 17. Graf Teorisi Temelleri 17.1. Graf Tanımı ve İfadesi 18.2. Graf Renklendirme Problemi 17.3. Graf Üzerinde Dolaşma (DFS ve BFS) 17.4. Grafların Bellekte Tutulma Biçimleri 17.5. Özet 17.6. Çalışma Soruları
Bölüm 18. Graf Teorisi Uygulamaları 18.1. Graf Üzerinde Dolaşma 18.1.1. DFS Yöntemi; Önce Derinlik Araması 18.1.2. BFS Yöntemi; Önce Genişlik Araması 18.2. Greedy Karar Verme Yaklaşımı 18.3. Graflar Üzerinde Kısa Yol Problemi 18.3.1. Dijkstranın En Kısa Yol Algoritması 18.3.2. Bellman ve Fordun En Kısa Yol Algoritması 18.3.3. Floydun En Kısa Yol Algoritması 18.4. En Küçük Yol Ağacı Problemi 18.4.1. Kruskalın En Küçük Yol Ağacı Algoritması 18.4.2. Primin En Küçük Yol Ağacı Algoritması 18.4.3. Sollinin En Küçük Yol Ağacı Algoritması 18.5. Gezgin Satıcı Problemi 18.6. Şebeke Akış Problemi 18.7. Özet 18.8. Çalışma Sorular
Bölüm 19. Ağaçlar Teorisi 19.1. Ağaç İfadesindeki Temel Kavramlar 19.2. Bilişimde Çok Kullanılan Çeşitli Ağaç Türleri 19.3. İkili Ağaçlar ve Tipik Uygulamaları 19.3.1. İkili Arama Ağaçları 19.3.2. İkili Arama Ağacı Üzerinde Dolaşma 19.3.3. Bağıntı ve Fonksiyon Ağaçları 19.3.4. Kümeleme Ağacı 19.3.5. Kodlama Ağaçları 19.3.5.1. Huffman Kodlama Ağacı 19.3.5.2. Shannon-Fano Kodlama Ağacı 19.3.6. İkili Arama Ağaçları için Algoritmalar 19.4. Çeşitli Ağaç Yapıları 19.4.1. Sözlük Ağacı Trie Ağacı 19.4.2. Aile İşaretçisi Ağacı 19.4.3. Komut Çözme Ağacı 19.5. Ağaçların Bellekte Tutulması 19.5.1. Düğüm Bağlantısıyla Ağaç Kurulması 19.5.2. İndis-Bağıntısıyla Ağaç Kurulması 19.6. Özet 19.7. Çalışma Soruları
Bölüm 20. Otomata Teorisi ve Sonlu Durum Makinaları 20.1. Durum Makinası Temel Kavramlar 20.2. Sonlu Durum Makinası 20.2.1. Durum Makinaların Sınıflanması 20.3. Otomata Teorisi 20.3.1. Deterministik Sonlu Otomata 20.3.2. Deterministik Olmayan Sonlu Otomata 20.3.3. Yığınlı Otomatlar 20.4. Turing Makinesi 20.5. Biçimsel Diller ve Dilbilgisi 20.5.1. Chomsky Sınıflaması 20.6. Özet 20.7. Çalışma Soruları
Bölüm 21. Bilgisayar Grafikleri ve Görüntü İşleme Atınç YILMAZ (Ph. D)
Bölüm 22. Algoritma Analizi ve Karmaşıklığı 22.1. Algoritma Analizinde Temel Kavramlar 22.2. Program Çalışma Hızı ve Karmaşıklık (Kıyaslama) 22.2.1. Yürütme Zamanı 22.2.2. Karmaşıklık 22.2.3. Algoritma Karmaşıklığında Asimtotik Notasyonlar 22.3. Bellek Gereksinimi 22.6. Özet 22.7. Çalışma Soruları
Ek A. EMO Elektrik - Elektronik Mühendisliği Odası Ek A. IEEE Elektrik ve Elektronik (Bilgisayar) Mühendisleri Enstitüsü Ek C. BMO Bilgisayar Mühendisleri Odası Kaynakça Dizin
Ek A. BMO: Bilgisayar Mühendisliği Odası Ek B. EMO: Elektrik Elektronik Mühendisliği Odası Ek C. IEEE ve Organizasyon Yapısı
| |