Arka kapak yazısı.
“Mimarlık Öğretimi” adlı bu kitabımız mimarlık eğitimine yeni
başlayanlar için kapsamlı ama okuyunca anlaşılabilir bir rehberdir. Tasarım
düşüncesi, mimari çizim teknikleri, yapı ve malzeme bilgisi, çevresel farkındalık
ve daha da fazlası… Bu kitap, size yalnızca bir bilgi hazinesi sunmakla kalmaz; aynı
zamanda mimarca düşünmenin temelini atmanıza yardımcı olur; bu kitabımız sadece
bir başlangıç kitabı değil, aynı zamanda mimarlığın düşünsel dünyasına
açılan bir kapı niteliğindedir.
Bu kitabımız, öğrenmenin sadece teknik bilgiyle değil; aynı
zamanda gözlem, merak ve estetik duyarlılıkla şekillendiğini anımsatır. İlk
çizgiden ilk makete, ilk fikirden ilk projeye uzanan bu yolculukta, yeni başlayan
mimarlık öğrencilerinin en güvenilir yol arkadaşı olmayı amaçlamaktadır.
Mimarlık düşünülerek, tartışılarak ve deneyimlenerek öğrenilir. Mimarlık,
sadece binalar inşa etmek değil; aynı zamanda hayal kurmak, analiz etmek ve
tasarlamaktır.
Bir çizgiyle başlar herşey; sonra o çizgi bir düşünceye, o
düşünce de bir mekâna dönüşür. Bu kitabımız, mimarlık öğreniminin başında
ihtiyaç duyulan temel bilgileri sistemli ve örneklerle desteklenmiş biçimde sunar.
Temel tasarım ilkeleri, teknik çizim becerileri, mimarlık tarihi, yapı bilgisi ve
çağdaş dijital araçlarla tanışmanız için ideal bir başlangıç noktası.
Bu kitap, tasarımcı düşüncenizi şekillendirirken, sizi
geleceğin mimarı olmaya bir adım daha yaklaştıracak. Mimari çizimden temel
tasarıma, yapı malzemelerinden çevre bilincine kadar birçok temel konuyu yalın ve
anlaşılır bir dille ele alarak, okuru sadece bilgilendirmekle kalmaz; aynı zamanda
eleştirel düşünmeye ve yaratıcı çözümler geliştirmeye teşvik eder.
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ
Bölüm 1. Mimarlık Dünyası ve
Mimarlığa Giriş
Amaç: Bu bölüm, öğrencilerin
mimarlık disiplinini genel hatlarıyla tanımasını, tarihsel gelişimini ve mimarın
toplumsal rolünü kavramasını amaçlar.
1.1 Mimarlığın Tanımı ve Kapsamı
Mimarlık nedir?
İç Mimarlık nedir?
Mimarlığın disiplinler arası
doğası: Sanatla ilişkisi; Mühendislikle kesişimi; Sosyal bilimler ve insan
davranışıyla bağlantısı
1.2 Mimarlığın Tarihsel
Gelişimi
İlkel barınaklardan ilk şehir
planlamalarına
Antik Yunan ve Roma'da mimarlık
Orta Çağ: Gotik ve Romanesk etkiler
Rönesans ve Barok dönemleri
Sanayi Devrimi ve yapı teknolojisindeki
dönüşüm
1.3 Mimarın ve İç Mimarın Rolü ve
Sorumlulukları
Mimar sadece tasarımcı mıdır?
Topluma, çevreye ve kullanıcıya
karşı etik sorumluluklar
Günümüzde mimarın yeni rolleri:
sürdürülebilirlik, dijital tasarım, kentsel dönüşüm
1.4 Mimarlıkta Düşünme Biçimi
Tasarım odaklı problem çözme
Yaratıcılık ve eleştirel düşünme
Süreç ve sonuç arasındaki ilişki
1.5 Görsel Örneklerle Mimarlık
Üç farklı dönemden mimari
örnekler (Herbiri mümkünse fotoğraf ve açıklama ile): Parthenon – Antik Yunan,
Notre Dame – Gotik dönem, Villa Savoye – Modern dönem
1.6. Özet
1.6. Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 2. Mimarlıkta Temel Tasarım
Amaç: Bu bölüm, öğrencilerin
tasarımın evrensel ilkelerini kavramasını, iki ve üç boyutlu düşünmeyi
öğrenmesini ve görsel ifade yeteneklerini geliştirmesini hedefler.
2.1 Tasarım Elemanları
Her tasarım bu temel elemanların bir
araya gelmesiyle oluşur:
· Nokta: En temel görsel eleman.
Odak noktası oluşturur.
· Çizgi: Yön, hareket ve
sınır tanımlar. Dikey, yatay, eğri, kesik vb.
· Şekil ve Form: İki boyutlu
yüzeylerde şekil; üç boyutta form.
· Doku: Yüzeyin görsel veya
fiziksel niteliği.
· Renk: Duygu yaratır,
hiyerarşi kurar.
· Hacim: Üç boyutlu kütle, iç
ve dış mekân ilişkisi.
· Mekân: Tasarımın ana
sahnesi. Boşluk ve doluluk dengesi önemlidir.
2.2 Temel Tasarım İlkeleri
Bu ilkeler tasarımın “nasıl”
yapıldığını belirler.
· Denge (Balance)
Simetrik, asimetrik veya radial denge türleriyle düzen sağlama.
· Ritim (Rhythm)
Elemanların belirli bir düzen içinde tekrar etmesi.
· Oran-Orantı (Proportion &
Scale)
Nesneler arasındaki ve nesne-insan arasındaki boyut ilişkileri; altın oran nedir?
· Hiyerarşi
Görsel öncelik sıralaması. Hangi ögenin ilk algılandığı.
· Kontrast
Zıtlık yaratmak: açık-koyu, büyük-küçük, düz-dokulu vb.
· Uyum (Harmony)
Tüm ögelerin bir bütün içinde anlamlı durması.
· Vurgu (Emphasis)
Tasarımda dikkat çekilecek noktanın vurgulanması.
2.3 İki ve Üç Boyutlu
Kompozisyonlar
2D çalışmalar: Kolaj, çizim,
siyah-beyaz denemeler
3D çalışmalar: Karton, köpük,
tel gibi malzemelerle maket üretimi
2.4 Atölye Uygulaması: Soyut Hacim
Tasarımı
Üç farklı form oluştur: biri
dengeli, biri dinamik, biri ritmik.
2.5 Örnekler ve Analizler
(Mümkünse) Bauhaus Okulu'ndan temel
tasarım örnekleri, Josef Albers ve Paul Klee’nin çalışmaları, Modern sanatla
ilişkili tasarım analizleri, ülkemizden örnekler
2.6. Özet
2.7. Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 3. Çizim Teknikleri ve Temel
Sunum
Amaç: Öğrencilerin mimari
fikirlerini doğru ve etkili bir şekilde aktarabilmeleri için çizim becerilerini
geliştirmesi, farklı temsil türlerini tanıması ve sunum yapmayı öğrenmesi
hedeflenir.
3.1 Serbest El Çizimi
Gözlem yaparak çizim: nesne, mekan,
insan figürü
Hızlı eskiz: fikir geliştirme ve
süreç çizimi
Işık ve gölge kullanımı
Oran-orantı, boşluk-doluluk dengesi
3.2 Teknik Çizime Giriş
A. Temel Teknik Çizim Türleri
Plan: yatay kesit – 1 m
yükseklikten bakış
Kesit: düşey düzlemde yapı
kesiti
Görünüş: yapının cephesi –
ön, arka, yan
B. Çizim Kuralları
Ölçek kullanımı (1/50, 1/100,
1/200)
Çizgi türleri ve kalınlıkları (ana
hat, kesik çizgi, eksen çizgisi vb.)
Katmanlama (kat planı, mobilya planı
ayrımı)
C. Temel Araçlar
T cetveli, gönye, rapido kalem,
kurşun kalem (HB, 2B, 4B)
Çizim tahtası, şeffaf kağıt (kalka),
cetvel, pergel
3.3 Perspektif Çizim
Perspektif çizim, mekânsal düşünmeyi
ve hacim algısını geliştirir.
Tek kaçışlı perspektif
İki kaçışlı perspektif
Kuş bakışı ve sol alt bakış
teknikler
3.4 Dijital Temsil Yöntemlerine
Giriş
Bilgisayar destekli çizimin (CAD)
temel farkları
Başlangıç düzeyinde AutoCAD çizim
prensipleri
SketchUp ile basit hacim modelleme
Adobe Photoshop’ta sunum panosu
hazırlığı
3.5 Sunum Teknikleri
Panolama (layout) ilkeleri:
Hiyerarşi, hizalama, denge; Renk ve yazı tipi kullanımı
Maket sunumu: ışıkla doğru
fotoğraflama, açı seçimi
Sözel sunum: sunum sırasında net ve
öz anlatım
3.6 Atölye Uygulaması: Mekân Eskizi
+ Plan + Perspektif
Basit bir yapı hayal et.
1. Serbest el croquis çizimini yap.
2. 1/100 planını teknik olarak çiz.
3. İki kaçışlı perspektifini üret.
3.7 Özet
3.8 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 4. Yapı ve Malzeme Bilgisi
Temelleri
Amaç: Bu bölüm, öğrencilerin
yapı sistemlerini tanımasını, temel yapı elemanlarının görevlerini anlamasını ve
mimari tasarımla yapı tekniği arasındaki ilişkiyi kurmasını hedefler.
4.1 Yapının Ana Elemanları
A. Taşıyıcı Sistemler
Temel: Yapının yükünü zemine
ileten eleman
Kolon (Düşey taşıyıcı):
Katlar arası yük aktarımı
Kiriş (Yatay taşıyıcı):
Yükleri kolona aktarır
Döşeme: Kullanım yüzeyi, yük
dağılımı sağlar
Çatı: Dış ortamdan koruma,
yağmur/su tahliyesi
B. Taşınan Elemanlar
Duvarlar: Taşıyıcı olmayan
iç ve dış duvarlar; Perde duvarlar ve “curtain wall” sistemleri
Kapı & Pencere: Işık, hava,
geçiş elemanları
4.2 Malzeme Türleri ve Özellikleri
Malzeme |
Özellikler |
Kullanım
Alanları |
Ahşap |
Hafif,
doğal, işlenebilir |
Cephe,
mobilya, iç mekân |
Taş |
Dayanıklı,
ağır |
Temeller,
tarihi yapılarda |
Tuğla |
Isı
yalıtımı yüksek, modüler |
Duvar
sistemleri |
Betonarme |
Mukavemetli,
kalıpla üretim |
Taşıyıcı
sistemler |
Çelik |
Esnek,
güçlü, modern yapılar |
Gökdelenler,
köprüler |
Cam |
Saydam,
geçirgen |
Cephe, iç
bölme |
4.3 Yapım Yöntemlerine Giriş
Islak sistem (betonarme gibi yerinde
döküm), Kuru sistem (çelik montaj, ahşap panel), Prefabrikasyon: Hazır elemanların
sahada birleştirilmesi, Modüler yapı sistemleri
4.4 Sürdürülebilir Malzeme ve Yapı
Yaklaşımları
Geri dönüştürülebilir malzemeler
(ahşap, çelik), Yerel malzeme kullanımı (toprak, kerpiç, taş), Doğal yalıtım
malzemeleri (kenevir, saman, yün), Enerji verimliliği: güneş kontrolü, ısı
yalıtımı
4.5 Atölye Uygulaması: Malzeme
Kolajı
5 farklı yapı malzemesinin küçük
parçalarını bir araya getir
4.6 Özet
4.7 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 5. Mekân, Ölçek ve İnsan
İlişkisi
Amaç: Öğrencilerin mekânı insan
ölçüsünde değerlendirmeyi öğrenmesi, ölçek kavramını doğru kavraması ve
tasarladığı ortamın kullanıcıyla nasıl bir ilişki kurduğunu sorgulaması
hedeflenir.
5.1 İnsan Ölçüsü ve Ergonomi
· Antropometri: İnsan
vücudunun ölçüleri – ayakta durma, oturma, ulaşma mesafeleri
· Ergonomi: Kullanıcı konforu
ve güvenliği için tasarım ilkeleri
· Standart ölçüler:
o Masa yüksekliği: ~75 cm
o Kapı yüksekliği: ~200 cm
o Koridor genişliği: min. 90–120 cm
5.2 Ölçek Kavramı
· Fiziksel ölçek:
Yapıların büyüklük oranı (1/1 ile 1/2000 arası temsiller)
· İzafi ölçek: İnsanla
kıyasla algılanan büyüklük
· Çizim ölçekleri:
o 1/1000 › kentsel bağlam
o 1/500 › site planı
o 1/100 › genel plan
o 1/20 › detaylı kesit
5.3 Mekân Tanımı ve Mekânın
Kalitesi
· Kapalı, yarı açık ve açık
mekân farkları
· Mekânı oluşturan unsurlar:
o Zemin, tavan, duvar
o Işık, doku, malzeme, oran
· Mekânın nitelikleri:
o Hissedilen yükseklik, genişlik
o Akustik, ışık seviyesi, dolaşım
netliği
5.4 Mekân Deneyimi ve Psikoloji
Mekânda hissetme: baskı, rahatlık,
açıklık
Yönlenme duygusu, aidiyet hissi
Mahremiyet ve sosyal alanların dengesi
Renklerin ve malzemelerin psikolojik
etkisi
5.5 Mekânın Bağlamla İlişkisi
Coğrafya, iklim, yönlenme (güneş,
rüzgar)
Kültürel ve tarihî bağlam
Kullanıcının kim olduğu: çocuk,
yaşlı, engelli bireyler
5.6 Atölyede Tasarım Uygulaması:
“Bir Kişilik Mekân”
Sadece bir kişinin kullanabileceği
işlevsel bir mekân tasarla (çalışma köşesi, meditasyon alanı vb.)
İnsan figürüyle birlikte çizim yap
1/20 ölçekli plan, kesit ve perspektif
çiz
5.7 Özet
5.8 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 6. Mimari Tasarım Süreci ve
Fikir Geliştirme
Amaç: Öğrencilerin bir tasarım
problemini analiz etme, kavramsal fikir geliştirme, bu fikri mekânsal olarak ifade etme
ve temel mimari dil öğelerini kullanma becerisi kazanmaları hedeflenir.
6.1 Tasarım Problemini Anlamak
Kullanıcı profili: Kim, ne zaman,
nasıl kullanacak?
İşlev: Ne yapılacak, hangi
faaliyetler gerçekleşecek?
Bağlam: Mekânsal çevre, iklim,
topoğrafya, kültürel doku
Kısıtlar ve olanaklar: Arsa
boyutu, yönetmelikler, bütçe, ulaşım
6.2 Fikir (Kavramsal Tasarım)
Geliştirme
A. Tasarım Kavramı Nedir?
Tasarımın temel fikrini oluşturan
soyut ya da somut yaklaşım. Örnek: “Katmanlılık”, “akışkanlık”,
“ışıkla oyun”, “doğa ile iç içe”
B. Fikir Kaynakları Nereden Gelir?
Doğadan ilham: organik formlar,
ışık-gölge oyunları
Sanat: resim, heykel, müzikten
kavramsal esin
Günlük yaşam: kullanıcı
alışkanlıkları
Sözcükler: bir kelimenin mimari
yorumu (Örneğin “denge”)
6.3 Tasarımın Gelişim Aşamaları
1. Analiz – Veri Toplama: Arsa
analizi, kullanıcı analizi, diyagramlar
2. Fikir üretme – Eskizler:
Hızlı, özgür çizimler (kavram arayışı)
3. Kitle-mekân ilişkisi oluşturma:
Boşluk-doluluk, yönlenme, ışık
4. Plan, kesit, görünüş
geliştirme
5. Modelleme (elle ya da dijital)
6. Sunum ve anlatım: Fikir
hikayesi oluşturmak
6.4 Eskiz ve Kavramsal Sunum
Teknikleri
Serbest el eskizi (düşünce
akışı)
Diyagramlar: işlev, hareket, ışık
yönü
Kavramsal maket: fikir anlatımı için
soyut biçimler
6.5 Tasarımda Hikâye Anlatımı
Tasarımı bir öykü gibi kurgulamak
"Kullanıcı bu yapıya nasıl
yaklaşır, nasıl hisseder?"
Anlatı kurmak: neden böyle yaptın?
sorusuna mimari bir cevap vermek
6.6 Atölye Uygulaması: Kavramdan
Tasarıma
Bir soyut kavram seç (örnek:
“denge”, “dönüşüm”, “akış”)
Bu kavramı anlatan 3 eskiz yap
6.7 Özet
6.8 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 7. Temel Sunum Teknikleri
(Çizim, Maket, Anlatım)
Amaç: Bu bölüm, öğrencilerin
fikirlerini doğru çizim teknikleriyle, ölçekli ve okunabilir biçimde ifade
etmelerini; ayrıca maket ve anlatım becerilerini geliştirerek tasarımlarını etkili
şekilde sunmalarını hedefler.
7.1 Mimari Temsil Biçimleri
A. Çizim Türleri
Plan: Yatay kesit, kullanım düzeni
gösterimi
Kesit: Düşey kesit, mekânsal
ilişki ve yükseklik bilgisi
Görünüş: Cephe yüzeylerinin
gösterimi
Perspektif/Axonometrik: Üç
boyutlu ifade ve anlatım
B. Diyagramlar
Kavramsal anlatım, İşlevsel
dağılım, Sirkülasyon (hareket), ışık, yönlenme, Katman ve dönüşüm
diyagramları
7.2 Teknik Çizim Kuralları
Çizgi kalınlıkları: yakın ›
kalın; uzak › ince
Tarama (hatching): malzeme
göstermek için
Ölçek kullanımı: 1/100, 1/50,
1/20 vb.
Kuzey yönü, kot çizgileri, ölçü
çizgileri
Etiketleme (yazı disiplini): okunur
ve düzenli olmalı
7.3 Maket Yapımı
A. Maket Türleri
Kavramsal
maket |
Fikri
anlatır, soyut |
Kitle maketi |
Hacim ve
çevre ilişkisi |
Detay maketi |
Yapı
sistemlerini gösterir |
Sunum maketi |
Sonuç ve
detaylı ifade |
B. Malzemeler
· Karton, köpük, mukavva
· Ahşap çubuklar, akrilik plakalar
· Tutkal, bıçak, cetvel vs. temel
araçları
7.4 Sözlü ve Görsel Anlatım
· Sunum kuralları:
o Ne, neden, nasıl sorularına yanıt
ver
o Basit, açık, etkili cümlelerle anlat
o Göz teması, beden dili, ses tonu
· Poster düzeni:
o Giriş/kavram › süreç › sonuç
çizimleri
o Denge, hiyerarşi ve boşluk
kullanımı
7.5 Atölye Uygulaması: Sunum Panosu
Hazırlama
· 1/100 plan ve kesit çizimlerini
hazırla
· Kavramsal diyagramları geliştir
7.6 Özet
7.7 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 8. Çizim Teknikleri ve Dijital
Araçlar
Amaç: Öğrencilerin mimari çizim
tekniklerini öğrenmesi, el çizimi ile dijital ortamda çizim ve modelleme yapabilmeleri
için temel beceriler kazanmaları hedeflenir.
8.1 Geleneksel Çizim Teknikleri
Kalem türleri ve kullanımı (HB,
2B, 4B, teknik kalem)
Perspektif çizim kuralları (tek, iki ve
üç noktalı)
Eskiz yapma ve çizgi dili
Teknik çizim: plan, kesit, görünüş
hazırlama
Çizimde oran, ölçü ve detay
gösterimi
8.2 Dijital Çizim ve Modelleme
Araçları
AutoCAD: 2D teknik çizim ve planlar
SketchUp: Hızlı 3D modelleme
Revit: BIM (Building Information
Modeling) ve detaylı projelendirme
Rhino: Serbest form tasarım
Adobe Photoshop / Illustrator:
Sunum ve grafik düzenleme
8.3 Dijital Tasarım ve Çizim İş
Akışı
Çizim dosyası organizasyonu
Katman kullanımı ve düzenleme
Render alma ve görselleştirme temel
ilkeleri
Dosya formatları ve sunum hazırlanması
8.4 Atölye Uygulaması: Geleneksel ve
Dijital Karışık Çizim
El ile perspektif bir eskiz yap
Aynı mekânı SketchUp veya AutoCAD ile
3D modelle
Modelden plan ve kesit çıkar
Dijital ve elle çizimleri birlikte sun
8.5 Özet
8.6 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 9. Yapım Teknolojisi ve İnşaat
Yönetimi
Amaç: Öğrencilerin temel yapım
tekniklerini ve yapı tekniklerini öğrenerek, tasarım kararlarını malzeme ve yapım
süreçleriyle ilişkilendirmeleri hedeflenir.
9.1 Yapım Teknikleri
§ Temel ve altyapı: Kazı,
temel atma, su yalıtımı
§ İskelet sistemler: Taşıyıcı
duvar, kolon-kiriş sistemi, çelik iskelet
§ Cephe sistemleri: Duvar
kaplama, cam cephe, yalıtım malzemeleri
§ Çatı sistemleri: Eğimi,
izolasyon, malzeme seçimi
§ İç mekan uygulamaları: Döşeme,
tavan, bölme duvarlar
9.2 Malzeme Seçim Kriterleri
Dayanıklılık ve bakım, Estetik ve
doku, Ekoloji ve sürdürülebilirlik, Maliyet ve uygulanabilirlik
9.3 İnşaat Yönetimi
Şantiye organizasyonu, inşaatta
dijital teknolojiler; metraj keşif ve maliyet analizi vs.
9.4 Atölye Uygulaması: Malzeme ve
Yapım Analizi
· Yakın çevrenden bir yapı seç
ve malzeme kullanımını incele
· Yapım detaylarını araştır
(fotoğraf, çizim)
· Malzeme özelliklerine göre tasarım
önerileri yap
9.5 Özet
9.6 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 10. Çevresel ve Kentsel Tasarım
Amaç: Öğrencilerin çevresel
faktörleri gözönünde bulundurarak tasarım yapabilmeleri ve sürdürülebilir
mimarlık ilkelerini kavramaları hedeflenir. Kentsel tasarımı giriş yapılmalıdır:
Kentsel morfoloji, kamusal mekanlar, ulaşım altyapı ve yoğunluk planlaması vs.
10.1 İklim ve Mekân İlişkisi
Güneş ışığı ve gölge
kullanımı, Rüzgar yönü ve doğal havalandırma, Isı kazancı ve kaybı, Yerel iklim
koşullarına uygun tasarım stratejileri
10.2 Sürdürülebilir Malzeme
Kullanımı
Doğal ve geri dönüştürülebilir
malzemeler, Enerji verimliliği sağlayan yapı malzemeleri, Yeşil çatılar ve
bitkilendirme
10.3 Su/Atık Yönetimi ve Enerji
Verimliliği
Yağmur suyu toplama ve yeniden
kullanımı, Atık su arıtma sistemleri, Atık azaltma ve geri dönüşüm uygulamaları
Pasif tasarım teknikleri, Güneş
panelleri ve rüzgar türbinleri, Enerji tüketimini azaltan bina sistemleri
10.4 Kentsel Tasarımı
Kentsel morfoloji, kamusal mekanlar,
ulaşım altyapı ve yoğunluk planlaması vs.
10.5 Atölye Uygulaması:
Sürdürülebilir Tasarım Projesi
· Küçük ölçekli bir yapı için
çevresel analiz yap
· Sürdürülebilir tasarım
stratejileri geliştir
· Tasarımını enerji verimliliği,
malzeme ve su yönetimi açısından değerlendir
10.6 Özet
· Uygulama: Yerel iklim verilerini
kullanarak mikro-klima analizi yap
10.7 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 11. Mimari Proje Yönetimi ve
Uygulama Süreçleri
Amaç: Öğrencilerin proje yönetimi
kavramlarını öğrenmesi, mimari projelerin uygulama süreçlerini kavrayarak mesleki
beceriler geliştirmeleri hedeflenir.
11.1 Proje Yönetiminin Temelleri
Proje planlama ve zaman yönetimi
Kaynak planlaması: insan gücü,
malzeme, bütçe
Proje takibi ve raporlama
İletişim ve koordinasyon süreçleri
11.2 Mimari Proje Aşamaları
Aşama |
İçerik
ve Amaç |
Ön Tasarım |
İhtiyaç
analizi, konsept geliştirme |
Tasarım
Geliştirme |
Detaylandırma,
malzeme ve teknik seçimi |
Uygulama
Projesi |
İnşaat
çizimleri, detaylar, teknik şartnameler |
İnşaat ve
Kontrol |
Şantiye
yönetimi, kalite kontrol |
Teslim ve
Değerlendirme |
Kullanıma
alma, geri bildirimler |
11.3 Proje Yönetim Araçları
Gantt çizelgesi, kritik yol metodu
(CPM)
Dijital proje yönetim yazılımları (MS
Project, Trello, Asana)
Raporlama ve dokümantasyon teknikleri
11.4 Atölye Uygulaması: Küçük
Ölçekli Proje Yönetimi
Basit bir mimari projenin zaman
planını çıkar
Kaynakları belirle, görev dağılımı
yap
Olası riskleri ve çözüm önerilerini
yaz
11.5 Özet
11.6 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 12. Mimari İletişim ve Sunum
Teknikleri
Amaç: Öğrencilerin mimari
fikirlerini görsel ve sözlü olarak etkili şekilde aktarabilmeleri, sunum tekniklerini
öğrenmeleri hedeflenir.
12.1 Görsel İletişim Araçları
· Çizimler: Plan, kesit,
görünüş, perspektif
· Grafik ve şemalar: Diyagramlar, renk
kullanımı
· Fotoğraf ve maket kullanımı
· Dijital sunum araçları: PowerPoint,
Adobe Photoshop, Illustrator
12.2 Sözlü İletişim ve Hikâye
Anlatımı
Sunum hazırlığı ve prova,
Dinleyici ile etkileşim, Net ve ikna edici konuşma teknikleri
Sorulara cevap verme stratejileri
12.3 Sunum Formatları ve Tasarım
· Poster tasarımı ve yerleşim
· Slayt gösterileri ve zaman yönetimi
· Model ve maket sunumu teknikleri
· Sanal gerçeklik (VR) ve
artırılmış gerçeklik (AR) uygulamaları
12.4 Atölye Uygulaması: Mimari Sunum
Hazırlama
· Tasarım projen için bir sunum
dosyası hazırla (görsel ve metin içerikli)
· 5-10 dakikalık sözlü sunum yap
· Sunum sonrası geri bildirim al ve
değerlendir
12.6 Özet
12.5 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 13. Mimarlıkta Etik ve
Profesyonellik
Amaç: Öğrencilerin mesleki
sorumlulukları, etik ilkeleri ve profesyonel davranış biçimlerini öğrenerek
bilinçli mimarlar olmaları hedeflenir.
13.1 Mesleki Etik İlkeleri
Doğruluk ve dürüstlük, Müşteri
ve toplum yararına çalışma, Çevresel sorumluluk, Fikri mülkiyet haklarına saygı,
Meslektaşlarla saygılı iletişim.
13.2 Sorumluluk ve Yükümlülükler
Proje güvenliği ve mevzuata
uygunluk, Zamanında ve sözleşmeye uygun teslim, Müşteri beklentilerinin yönetimi,
Gizlilik ve bilgi paylaşımı
13.3 Profesyonel İletişim ve İş
Ahlakı
İş anlaşmaları ve sözleşmeler,
Takım çalışması ve liderlik, Sürekli öğrenme ve mesleki gelişim
13.4 Atölye Uygulaması: Etik Senaryo
Analizi
· Gerçek veya kurgusal bir etik
ikilem senaryosu incele
· Çözüm önerilerini tartış ve
yazılı rapor hazırla
· Grup içinde farklı bakış
açılarını değerlendir
13.5 Özet
13.6 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 14. İç Mimarlık ve İç Mekan
Tasarımı
Amaç: Öğrencilerin iç mekan
tasarımının temel prensiplerini, insan faktörlerini ve ergonomiyi kavrayarak
fonksiyonel ve estetik mekanlar yaratmaları hedeflenir.
14.1 İç Mekan Tasarımının
Temelleri
Mekan organizasyonu ve
fonksiyonellik, Mekan akışı ve dolaşım yolları, Alan kullanımı ve optimum
yerleşim
14.2 Renk ve Malzeme Seçimi
Renk psikolojisi ve mekan algısı,
Malzeme dokuları ve yüzeyler, Işık ve renk ilişkisi
14.3 Aydınlatma Tasarımı
Doğal ve yapay aydınlatma
kaynakları, Aydınlatmanın mekandaki etkisi, Enerji verimli aydınlatma çözümleri
14.4 Ergonomi ve İnsan Faktörleri
İnsan ölçüleri ve hareket
alanları, Konfor ve güvenlik standartları, Mobilya ve donanım tasarımı
14.5 Atölye Uygulaması: İç Mekan
Tasarım Projesi
· Mevcut bir iç mekanı analiz et
· Ergonomi ve kullanıcı
ihtiyaçlarına göre yeni bir tasarım hazırla
· Renk, malzeme ve aydınlatma seçimini
gerekçelendir
· Sunum yap ve tartış
14.6.Özet
14.7 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Bölüm 15. Kariyer Planlaması ve
Meslek Odaları
Amaç: Öğrencilerin mimarlık
kariyerine bilinçli ve planlı bir şekilde başlamaları, güçlü yönlerini ve
geliştirmeleri gereken alanları fark etmeleri hedeflenir.
15.1 Eğitimden Mesleğe Geçiş ve
Mimarlar Odası
Staj ve iş deneyimi fırsatları,
Portfolyo hazırlığı ve sunumu, İş başvurusu ve mülakat teknikleri; ulusal ve
uluslararası mimar ve iç mimar meslek kurumları
15.2 Meslek İçi Eğitim ve Ağ Kurma
Sertifika programları, workshoplar,
Meslek birlikleri ve dernekler, Konferans, seminer ve sosyal etkinlikler
15.3 Farklı Kariyer Yolları
Tasarım ofisi ve proje yönetimi,
Akademik kariyer ve araştırma, Şantiye ve uygulama yönetimi, Kendi ofisini kurma ve
girişimcilik
15.4 Mimarlar Odası
Mimarlar odasının ve alt
kurumlarının tanıtılması…
15.5 Atölye Uygulaması: Kariyer
Planı Hazırlama
15.6 Özet
15.7 Bölüm Sonu Alıştırmaları
En az 10 adet soru
Akademik Bilimsel Teknik
Kitaplarda Papatya Bilim Yayınevi |