İşletme ve Yönetim -Fonksiyonları Açısından- Dr. Mehmet ÖZTÜRK
ISBN: 978-975-6797-50-1 2003, 352 sayfa 16,5x24 cm2, 1.hamur kitap kağıdı. şimdi satın al | |
Bu kitapta, önce işletme bilim dalı sınıflandırılmış ve ardınan aşağıdaki konular yalın bir dille ele alınmıştır:Yönetim ve Örgüt Teorileri, Yönetim Fonksiyonları, Yönetimin Planlama Fonksiyonu, Bencmarking ve Heuristic Kavramlar, Yön. Örgütleme Fonk. Organizasyon İlkeleri, Emir-Komuta Fonksiyonu, Takım Anlayışına Yaklaşımlar, Motivasyon ve Çatışma Konuları, Liderlik ve Liderlik Yaklaşımları, Yönetim Koordinasyonu, Kültür Kavramı ve Denetim Konusu.
İçindekiler
1. BÖLÜM Birinci Kısım: İŞLETME YÖNETİMİNDE TEMEL KAVRAMLAR 1. İŞLETME BİLİMLERİNE GİRİŞ 1.1. İşletme Bilim Dalinin Sınıflandırılması 1.2. İşletmelerde Hukuk Kavramina Yaklaşımlar 1.2.1. Hukuk Sistemleri 1.2.2. Hukukun Dalları 1.2.3. Hukukun Kaynakları 1.2.4. Hukukun Yasalastirilmasi 1.2.5. Hukukun Uygulanmasi
2. İŞLETME KAVRAMI 2.1. İşletmenin Fonksiyonları 2.1.1. Üretim 2.1.2. Pazarlama 2.1.3. Finansman 2.1.4. Insan Kaynakları 2.1.5. Muhasebe 2.1.6. Arastirma ve Gelistirme 2.1.7. Halkla iliskiler 2.1.8. Yönetim 2.1.9. Tedarik 2.2. İşletmenin Amaçları 2.2.1. İşletmenin Ekonomik Amaçları 2.2.2. İşletmenin Ekonomik Olmayan Amaçları 2.2.3. İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Yaklaşımı 2.3. Verimlilik Kavrami 2.4. İşletmeler ve Çevre Kavrami 2.5. Birlesmis Milletler Küresel Ilkeler Sözlesmesinin (Global Compact) İşletmelerde Uygulanmasi Ve Düsündürdükleri 2.5.1. Küresel Ilkeler Sözlesmesi ve Düsünceler 2.5.2. İşletmelerin BM Küresel Ilkeler Sözlesmesinden Beklentileri 2.5.3. BM Küresel Ilkeler Sözlesmesine Katilim Asamaları 2.5.4. BM Küresel Ilkeler Sözlesmesi ve Türkiyedeki Durumu
3. YÖNETİM KAVRAMINA GENEL BİR YAKLAŞIM 3.1. Yönetim Sürecinin Özellikleri 3.2. Yönetim Kademeleri
4. YÖNETICI KAVRAMI
Ikinci Kısım: YÖNETIM VE ÖRGÜT TEORİLERİ 5. KLASİK ÖRGÜT TEORİSİ 5.1. Bilimsel Yönetim Yaklaşımı 5.2. Yönetim Süreci Yaklaşımı 5.3. Bürokrasi Yaklaşımı 5.4. Klasik Yönetim Düsüncesinin Dayandigi Varsayimlar 5.5. Klasik Örgüt Teorisine Yöneltilen Elestiriler
6. NEO-KLASİK ÖRGÜT TEORİSİ 6.1. Kurt Lewin ve Arkadaslarinin Önderlik Arastirmasi 6.2. Hawthorne Arastirmalari ve Elton Mayo 6.3. Yankee City Arastirmasi 6.4. Harwood Arastirmalari 6.5. Tavistock Enstitüsü Arastirmasi 6.6. Douglas Mc Gregorun X ve Y Kurami 6.7. George V. Homans’in Insan Grubu Yaklaşımı 6.8. Chris Argyrisin Olgunlasma Kurami 6.9. Likert’in Yönetim Sistemleri Yaklaşımı 6.10. Lewinin Güç Alani Analizi 6.11. Neo-Klasik Örgüt Teorisinin Biçimsel Örgüt Yaklaşımları 6.12. Neo-Klasik Yönetim Düsüncesinin Degerlemesi
7. ÇAĞDAŞ ÖRGÜT TEORİLERİ 7.1. Sistem Yaklaşımı 7.2. Sistem Çesitleri 7.3. Açik Sistemle Ilgili Kavramlar 7.4. Açik Sistemleri Özellikleri 7.5. Sistem Yaklaşımınin Yönetimdeki Önemi 7.6. Sistem Yaklaşımınin Yöneticiye Sagladigi Yararlar 7.7. Sistem Yaklaşımına Yöneltilen Elestiriler 7.8. Sistem Yaklaşımınin Yararları 7.9. Sistem Yaklaşımıni Sinirlayan Unsurlar 7.10. Durumsallik Yaklaşımı 7.11. Durumsallik Yaklaşımı Ile Ilgili Arastirmalar 7.12. Örgüt Ve Teknoloji 7.13. Örgüt Ve Çevre Iliskisi 7.14. Örgüt ve Strateji 7.15. Durumsallik Yaklaşımın Getirdigi Yenilikler
8. YÖNETİMDE MODERNIZM KAVRAMI
9. YÖNETIMDE POSTMODERNIZM KAVRAMI VE MODERN SONRASI YAKLAŞIMLAR
2. BÖLÜM Birinci Kısım: YÖNETIM VE FONKSİYONLARI 10. PLANLAMA 10.1. İşletmelerde Planlama Kavrami 10.2. İşletmelerde Planlama Fonksiyonun Özellikleri 10.3. İşletmelerde Planlamanin Özellikleri 10.3.1. İşletmelerde Iyi Bir Planin Özellikleri 10.3.2. Planların İşletmelerin Yönetiminde Sagladigi Yararlar 10.4. İşletmelerde Plan Çesitleri 10.4.1. Çok Kisa Süreli Planlar 10.4.2 . Kisa Süreli Planlar 10.4.3. Orta Süreli Planlar 10.4.4. Uzun Süreli Planlar 10.5. İşletmelerde Kapsamlarına Göre Planlar 10.5.1. Genel Planlar 10.5.2. İşletmenin Bölümleriyle ilgili Planlar 10.6. Teknik Yapılarına Göre Planlar 10.6.1. Değişmez Planlar 10.6.2. Değişken Planlar 10.7. Tekrar Edilme Durumlarına Göre Planlar 10.7.1. Bir Kerelik Planlar 10.7.2. Sürekli Planlar
11. BİLGİ KAYNAKLARI VE SİSTEMLERİNİN YÖNETİMİ 11.1 Bilgi Tanımı ve Bilimsel Yönetim Süreci 11.2. Drucker ve Bilgi Toplumu 11.3. Ögrenen Organizasyonlar ve Bilgi Kavrami 11.4. Organizasyonel Bilgi Yönetimi Kavrami 11.5. Organizasyonel Bilgi Yönetimi Basari Prensipleri 11.5.1. Bilgi Isleme Teknolojisi 11.5.2. Katilimi Destekleyen Yönetim 11.6. Enformasyon (Bilgi) Sistemlerinin Hizmet Kalitesine Etkileri 11.7. Bilgi (Enformasyon) Sistemlerinin Planlanmasi 11.8. Bilgi Kavraminin Göstergeleri 11.8.1. Bilgi Endeksi 11.8.2. Bilgi Orani 11.8.3. Jiptec Endeksi
12. VİZYON YÖNETIMI
13. KARAR VERME TEKNİKLERİNE GENEL BİR BAKIŞ 13.1. Genel Tanımlar 13.2. Nicel Yöntem Ve Teknikler 13.2.1. Dogrusal Programlama Tekniği 13.2.2. Karar Agaci Yöntemi 13.2.3. Pert Tekniği 13.2.4. Sıra Bekleme (Kuyruk Teorisi) 13.2.5. Simulasyon Tekniği 13.3. Nitel Yöntem Ve Teknikler 13.3.1. Beyin Firtinasi Tekniği 13.3.2. Delphi Tekniği 13.3.3. Nominal Grup Tekniği
14. BENCHMARKING KAVRAMI 14.1. Klasik Rekabet Ve Benchmarking Karsilastirmasi 14.2. Benchmarking Ilkeleri 14.3. Benchmarking Türleri 14.4. Benchmarking Modelleri
15. HÖRISTIK KAVRAMINA YAKLAŞIMLAR 15.1. Höristik Yaklaşımlar Ve Algoritmalar 15.2. Höristik Stratejiler 15.3. İşletmelerde Höristik Bir Çalisma 15.3.1. Problemin Tanımı 15.3.2. Çözüm Yaklaşımı 15.3.3. Yöntem
16. KRİZ VE TOPLANTI YÖNETİMİNE YAKLAŞIMLAR 16.1. Kriz Yönetimi 16.2. Toplanti Yönetimi
Ikinci Kısım: ÖRGÜTLEME 17. İŞLETMELERDE ORGANİZASYON TANIMI 17.1. Organizasyon Ilkeleri 17.1.1. Amaç Birligi Ilkesi 17.1.2. Is bölümü ve Uzmanlasma Ilkesi 17.1.3. Kontrol Alani Ilkesi 17.1.4. Hiyerarsik Yapi Ilkesi 17.1.5. Emir Kumanda Birligi Ilkesi 17.1.6. Sorumluluk Ilkesi 17.1.7. Yetki ve Sorumluluk Denkligi Ilkesi 17.1.8. Yetki Devri Ilkesi 17.1.9. Istisna Ilkesi (Istisnalara göre Yönetim Felsefesi) 17.1.10. Açiklama Ilkesi 17.1.11. Denge Ilkesi 17.1.12. Basit ve Anlasilirlik Ilkesi 17.1.13. Degisebilirlik veya Reorganizasyon Ilkesi 17.2. İşletmelerde Bölümlere Ayirma 17.2.1. Benzer Etkinlikleri Bir araya Toplama Amaci 17.2.2. Zamani Verimli Kullanma Amaci 17.2.3. Kontrolü Kolaylastirma Amaci 17.2.4. İşletmenin Personelini ve Kosullarini Göz önünde Bulundurma Amaci 17.2.5. Ekonomik Olma Amaci 17.2.6. İşletmenin Genel Politikasina Uygunluk Amaci 17.2.7. Önderligi Kolaylastirma Amaci 17.3. İşletmelerde Bölümlere Ayirmada Kullanilan Temel Ölçütler 17.3.1. Fonksiyonlara Göre Bölümlere Ayirma 17.3.2. İşletmelerde Sayi Temeline Göre Bölümlere Ayirma 17.3.3. İşletmelerde Bölge Temeline Göre Bölümlere Ayirma 17.3.4. İşletmelerde Hizmet ve Ürün Temeline Göre Bölümlere Ayirma 17.3.5. Hizmet veya Ürün Temeline Göre Bölümlere Ayirma 17.3.6. İşletmelerde Donanima Göre Bölümlere Ayirma 17.3.7. İşletmelerde Zaman Temeline Göre Bölümlere Ayirma 17.4. İşletmelerde Matriks Organizasyon 17.4.1. Matriks Organizasyonun Sakincalari 17.4.2. Örnek Bir İşletme Olan Hastanelerde Matriks Organizasyonun Uygulanmasi
18. İŞLETMELERDE DEĞIŞIM MÜHENDİSLİĞİ YAKLAŞIMI 18.1. Degisim Mühendisliginin Ögeleri 18.1.1. Lider (Projeyi Baslatan ve Destekleyen En Üst Düzey Yönetici) 18.1.2. Süreç Sahibi 18.1.3. Degisim Mühendisligi Takimi 18.1.4. Yürütme Komitesi 18.1.5. Proje Koordinatörü
19. ÖGRENEN ORGANİZASYONLARIN TANIMI 19.1.Ögrenen Örgütlerin Teknikleri 19.1.1. Baskalarindan Ögrenme 19.1.2. Geçmise Ait Tecrübelerden Ögrenme 19.1.3. Sinerji Olusturulmasi 19.1.4. Sürekli Iyilestirme 19.1.5. Bilgi Üretme ve Bilgi Paylasimi 19.1.6. İşletmelerde Sistematik Problem Çözme 19.1.7. İşletmelerde Yeni Yaklaşımları Deneme 19.2.Ögrenen İşletmelerde Yaklaşımlar 19.2.1. Katilimci Politika Olusturma Yaklaşımı 19.2.2. Ögrenmeyi Destekleyen Örgüt Yapisi Yaklaşımı 19.2.3. Insan Kaynakları Yaklaşımı 19.2.4. Bilgi Paylasimi Yaklaşımı 19.2.5. Iç Müsteri Kavramina Yaklaşım 19.2.6. Hastane Kültürü Yaklaşımı 19.2.7. Egitim Yaklaşımı 19.2.8. İşletmeler Arasi Ögrenme Yaklaşımı 19.2.9. Sistem Düsüncesini Benimseme Yaklaşımı 19.3. Ögrenen İşletmelerde Liderlik 19.4. İşletmelerde Ögrenme Süreci
Üçüncü Kısım: EMİR - KOMUTA 21. EMİR - KOMUTA FONKSİYONU 21.1. Emir - Komutanın Genel Tanımları 21.2. Takım Anlayışına Yaklaşımlar 21.2.1. Takımın Öğeleri 21.2.2. İşletmeler Takım Çeşitleri
22. HABERLESME
23. MOTİVASYON
24. İŞLETMELERDE ÇATISMA YÖNETIMI 24.1. Çatışmanın Tanımı 24.2. Çatışmanın Sınıflandırılması 24.3. Çatışmaya Taraf Olanlarla Ilgili Sınıflandırılmama 24.3.1. İçsel Çatışma (Kişinin Iç Çatışması) 24.3.2. Kişilerarası Çatışma 24.3.3. Kişiler ve Gruplararasi Çatışma 24.3.4. Grupları Kendi Içlerinde ve Gruplararasi Çatışma 24.3.5. Grupları Kendi içlerinde ve Gruplararasi Çatışma 24.4. Çatışmaların Ortaya Çikis Sekli Ile Ilgili Sınıflandırılmama 24.4.1. Potansiyel Çatışma (Çatışma Potansiyelinin Mevcudiyeti) 24.4.2. Algilanan Çatışma (Çatışmanın Algilanmaya Baslanmasi) 24.4.3. Hissedilen Çatışma (Çatışmanın Hissedilmesi) 24.4.4. Açik Çatışma (Çatışmanın Fiilen Ortaya Çikmasi) 24.5. Çatışmanın Organizasyon Içindeki Yerine Göre Sınıflandırılmama 24.5.1. Dikey Çatışma 24.5.2. Yatay Çatışma 24.5.3. Emir – Komuta ve Kurmay Personeli Arasindaki Çatışma 24.6. Fonksiyonel Ve Fonksiyonel Olmayan Çatışma 24.7. Amaç Çatışması 24.8. Rol Çatışması 24.9. Kurumsal Çatışma 24.10. İşletmelerde Çatışmanın Nedenleri 24.10.1. Kaynakların Kit ve Degerli Olmasi 24.10.2. Yeni Uzmanliklarin Olusmasi 24.10.3. Amaçlarda Farkliliklar 24.10.4. Ortak Karar Verme 24.10.5. Fonksiyonel Bagimlilik 24.10.6. Isbölümü 24.10.7. Yönetim Alani ile Ilgili Belirsizlikler 24.10.8. Yönetim Biçimindeki Farkliliklar 24.10.9. İşletmelerin Büyüklügü 24.10.10. Ödüllendirme Sistemleri 24.10.11. Iletisim Engelleri 24.10.12. Bürokratik Nitelikler 24.10.13. Statü ve Güç Farklılıkları 24.10.14. Algilama Farklılıkları 24.10.15. Personelin Farklılığı 24.10.16. Denetim Biçimi 24.11. Organizasyonlarda Çatışma Yönetimi 24.11.1. Kaçınma Yöntemi 24.11.2. Yumusatma Yöntemi 24.11.3. Uzlastirma Yöntemi 24.11.4. Problem Çözme Yöntemi 24.11.5. Kaynakların Artirilmasi Yöntemi 24.11.6. Güç Kullanma Yöntemi 24.11.7. Hakeme Basvurma Yöntemi 24.11.8. Mesgul Etme Yöntemi 24.11.9. Çatışmaya Taraf Olan Kişilerin Değiştirilmesi Yöntemi 24.11.10. Oylama Yöntemi 24.11.11. Üstün Amaçlar Yöntemi 24.11.12. Örgütsel Iliskileri Degistirme Yöntemi 24.11.13. Politik Araçlar Yöntemi 24.11.14. Davranis Degistirme Yöntemi
25. LİDER VE LİDERLİK YAKLAŞIMLARI 25.1. Liderligin Tanımı 25.2. Liderlikle Ilgili Kavramlar
Dördüncü Kısım: KOORDINASYON 26. İŞLETMELERDE KOORDİNASYON 26.1. Koordinasyonun Amaç ve Ilkeleri 26.2. Koordinasyon Faaliyetlerinin Sınıflandırılması 26.2.1. Iç koordinasyon 26.2.2. İşletmelerde Dis Koordinasyon
27. KÜLTÜR KAVRAMI 27.1. Örgütsel Kültür Tanimlari 27.2. İşletmelerde Örgüt Kültürünün Önemi
Besinci Kısım: KONTROL 28. İşletmeLERDE KONTROL 28.1. Performansin Kontrolü 28.2. Stratejik Noktalarda Kontrol Standartları Olusturmak 28.3. Düzetme Tedbirler
Kaynakça
Dizin Akademik, Bilimsel ve Üniversite Ders Kitapları |