İnternet Teknolojileri ve İntranet Uygulamaları Türker CAMBAZOĞLU
Her "Matematik-Bilgisayar" ve "Yönetim Bilişim Sistemleri" öğrencisi mutlaka okumalı :) ISBN: 975-6797-41-X Türkçe, 2003, 240 sayfa (16,5x24 cm2), 80 gr 1. hamur kağıt. şimdi satın al | |
İnternet teknolojisi ve kurumlardaki her türlü iş akışı günümüzde iç içe geçmiştir. Artık öyle ya da böyle orta veya büyük ölçekli her kurum/işletme İnternet’in sağladığı olanakları kendi iş yaşamına yansıtmak zorundadır. Çünkü, son derece yüksek bir rekabet baskısı vardır ve yalnızca yaşamda kalabilmek için bile, şu ana kadar izlenen iş yapma yolları terk edilerek yeni iş yapma biçimlerine geçilmesi gerektiği sezilmektedir. İnternet teknolojilerinin kurumsal amaçlı iş akışının düzenlenmesinde kullanılmasının teknik adı intranet’tir. Dolayısıyla intranet uygulamaları, aslında İnternet teknolojisinin ve tanımlı protokolleri iş amaçlı kullanılması anlamına gelmektedir. Rekabet şansını arttırmak ve İnternet teknolojisindeki gelişmeleri işyerine yansıtmak isteyen her yöneticinin, bilişim insanının ve yönetim bilişim (MIS) sistemi uzmanlarının okuması gereken bir eser niteliğindedir. Üniversitelerdeki Yönetim Bilişim Sistemleriyle (MIS) ilgili derslere kaynak kitap olma özelliğinde hazırlanmış olup lisans ve yüksek lisans (master) öğrencilerine önerilir... Bu eser İnternet teknolojilerinin, yani intranet’in, kurumlarda/işletmelerde nasıl ve ne amaçla kullanılabileceğini, rekabet üstünlükleri, en yüksek verimin alınması için nelere dikkat edilmesi gerektiği üzerinde durmaktadır.
Kitap Hakkında
İnternet teknolojisi ve kurumlardaki her türlü iş akışı günümüzde iç içe geçmiştir. Artık öyle ya da böyle orta veya büyük ölçekli her kurum/işletme İnternet’in sağladığı olanakları kendi iş yaşamına yansıtmak zorundadır. Çünkü, son derece yüksek bir rekabet baskısı vardır ve yalnızca yaşamda kalabilmek için bile, şu ana kadar izlenen iş yapma yolları terk edilerek yeni iş yapma biçimlerine geçilmesi gerektiği sezilmektedir. Değişim son derece hızlı bir biçimde oluşmakta ve iş yaşamının değişmez bir ilkesi olarak baş köşeye oturmaktadır. İnternet teknolojilerinin kurumsal amaçlı iş akışının düzenlenmesinde kullanılmasının teknik adı intranet’tir. Dolayısıyla intranet uygulamaları, aslında İnternet teknolojisinin ve tanımlı protokolleri iş amaçlı kullanılması anlamına gelmektedir. Bu eser İnternet teknolojilerinin, yani intranet’in, kurumlarda/işletmelerde nasıl ve ne amaçla kullanılabileceğini, rekabet üstünlükleri, en yüksek verimin alınması için nelere dikkat edilmesi gerektiği üzerinde durmaktadır. Rekabet şansını arttırmak ve İnternet teknolojisindeki gelişmeleri işyerine yansıtmak isteyen her yöneticinin, bilişim insanının ve yönetim bilişim (MIS) sistemi uzmanlarının okuması gereken bir eser niteliğindedir. Üniversitelerin Yönetim Bilişim Sistemleri (MIS) bölümlerinde ders kitabı olma özelliğinde hazırlanmış olup lisans ve yüksek lisans (master) öğrencilerine önerilir... İntranet’lerin kullanımları pratik olarak sınırsızdır. İntranet’ler bilgi yayınlamaktan, iletişimi daha iyi bir duruma getirmeye kadar birçok şey için kullanılabilir; düşük maliyetli groupware olarak da işlev görebilirler. Bazı kullanım biçimleri, sadece HTML yardımıyla iç web sayfaları yaratmayı gerektirecek kadar basittir. Diğer intranet uygulamalarında veritabanlarına bağlantılar gerekebilir ve daha karmaşık olabilirler. Kullanım alanı olarak, § E-posta § Rehberler § Organizasyon çizelgeleri § Kısa notlar § Personel el kitapçıkları § Yetki bilgileri § Haber bültenleri ve benzer yayınlar § Sistem kullanıcı dokümanları § Eğitim materyalleri § Haber grupları § Haber çıkarsama § İş ilanları § Satış raporları § Muhasabe/finans raporları § Müşteri bilgileri § Kalite istatistikleri § Üretici bilgileri § Ürün bilgileri § Malzeme tedarik katalogları § Envanter bilgileri § Ağ yönetimi § Varlık yönetimi § Broşürleri, video’lar ve sunumlar § Ürün geliştirme bilgileri/çizimler Kısacası, intranet’ler, İnternet’in açık standartlarını kullanarak kurumsal LAN ve WAN’lara bağlanan Web sunucular olarak tanımlanabilir. İnternet’in anarşik ve öngörülemeyen durumlarının aksine intranet’ler, düzenli, merkezi olarak denetlenen ve güvenlik duvarları (firewall) arkasında korumaya alınmış sistemlerdir. Nasıl ki İnternet, ekonomi gibi çeşitli alanlarda küresel anlamda bir devrim yaratmışsa, intranet de insanların kurumlar içindeki çalışma biçimini değiştirerek “bir iç devrim yaratmıştır” denilebilir. Türkiye'nin İnternet kitapçısı; kitap satış ---> www.tdk.com.tr şimdi satın al İÇİNDEKİLER ÖNSÖZ
Bölüm 1. İNTRANET VE İŞ DÜNYASI İntranet’lerin Tarihçesi ve Evrimi İntranet’i Kullanan Öncü Kuruluşlar İntranet Pazarı İntranet’ler İçin Yatırımın Geriye Dönüşü (ROI) İntranet Oluşturmanın Stratejik Yararları İntranet’lerin Kullanım ve Uygulamaları İntranet’in Bileşenleri ? Bilgisayar Ağı (Computer Network), E-Posta, ? İç Web Posta Listeleri veya “Listservs”, Haber Grupları, ? Sohbet (Chat) ? Dosya Aktarımı - FTP (File Transfer Protocol), ? Telnet, ? Gopher İntranet Projelerinde Sorulması Gereken Üç Temel Soru Özet Sorular
Bölüm 2. İNTRANET KURUMLARDA/İŞLETMELERDE NEDEN KULLANILIR? İntranet’ler Bu İstekleri Yerine Getirmede Nasıl Yardımcı Olur? İntranet’lerin Yararları 1) İntranet’lerin Somut Yararları 2) İntranet’lerin Somut Olmayan Yararları 3) İntranet’lerin İstemci/Sunucu Uygulamalarına Göre Avantajları 4) İntranet’lerin Özgün İşakışı ve Groupware Ürünlerine Göre Üstünlükleri 5) İntranet’lerin Sakınca ve Riskleri 6) İntranet Hangi Büyüklükte Bir Kuruluş İçin Uygundur? Özet Sorular
Bölüm 3. İNTRANET’ler KURUMLARDA ve ÇALIŞANLARDA NE GİBİ DEĞİŞİMLERE YOL AÇABİLİRLER? Öğrenen Organizasyonlar Paylaşılan Yararlı Bilgi Yararlı Bilgi Sistemleri İşbirliği, Takımlar Groupware Operasyonel Verimlilik ve Üretkenliğin Artması Sonucu Rekabet Düzeyinin İyileşmesi İntranet’lerin Organizasyonu Etkileyebileceği Diğer Yönler Özet Sorular
Bölüm 4. İNTRANET’LERİN KULLANIM ALANLARI Kurum İçi Ana Sayfa Araçlar ve Özkaynaklar Rehberler, Telefon Defterleri ve Organizasyon Çizelgeleri Şirket Tarihi ve Misyonu Hizmetler Organizasyonel Anasayfalar İletişim Süreçleri ? Organizasyonel İletişim Kişiler ve Gruplar Arası İletişim Destek Süreçleri İnsan Kaynakları ve Süreçleri Muhasebe ve Finansal Süreçleri Bilişim Sistemleri/Teknolojileri Tedarik ve Destek Süreçleri Yasal (Hukuksal) Süreçler Diğer Süreçler Ürün Geliştirme Süreçleri Araştırma ve Geliştirme (ARGE) Mühendislik Operasyonel Süreçler Satın Alma Elektronik Veri Değiştokuşu (EDI) Envanter Üretim Profesyonel Servisler Geliştirme Pazarlama ve Satış Süreçleri Pazarlama Satış Siparişlerin Karşılanması Müşteri Destek Süreçleri Peki intranet müşteri desteğinde nasıl kullanılabilir? Özet Sorular
Bölüm 5. İNTRANET OLUŞTURMA NEDENLERİ İntranet Araçlarının İş Problemlerini Çözebilme Gücü ve Olasılığı Bir Kuruluşta İntranet’in Başlatılabilmesi İçin İki Değişik Yaklaşım ? Geleneksel (Resmi) Model, İnternet Modeli Geleneksel (Bürokratik) Model mi, Yoksa İnternet Modeli mi? Özet Sorular
Bölüm 6. EKSTRANET VE İNTRANET ARASINDAKİ İLİŞKİ Ekstranet’ler Sayesinde “Etkileşimli Kurum” Kavramının Gerçekleştirilmesi İşlerin İnternet Üzerinden Yürütülmesi ve E-Ticaret Ekstranet’lerle Sağlanabilecek Maliyet Azalmaları Ekstranet Projelerinin Gerçeklenmesini Zorlaştıran Konular Ekstranet Pazarı Özet Sorular
Bölüm 7. İNTRANET/EKSTRANETLERİN İSTEMCİ/SUNUCU SİSTEMLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ İstemci/Sunucu (C/S) Mimarileri ve İntranet’ler Test Edilebilecek Uygulamanın Belirlenmesi Test Edilen Uygulamayla İlgili Ağ Destek Karakteristiklerinin Belirlenmesi Platform ve Yazılım Destek Servislerinin Belirlenmesi Gerekli Olacak Destek Araçlarının Belirlenmesi C/S İşlevsel Modeli Seçimi Bilgisayar ve Yazılım Konfigürasyonu Tasarımı Bilişim Sistemleri Bölümlerinin İntranet ve Ekstranet’ler Üzerindeki Rolü Özet Sorular
Bölüm 8. GROUPWARE VE UZAKTAN İŞBİRLİĞİ TEKNOLOJİLERİ Uzaktan İşbirliğinin Doğası İşgrubu Bilgi İşlem “İşbirliği Yaparak Çalışma”ya Uygun Mimariler Uzaktan İşbirliği İçin Gerekli Bandgenişliği Elektronik Posta İstemci/Sunucu Uygulaması Olarak E-Posta Eşzamanlı Mühendislik Çalışmaları Grup Düzeyinde Çokluortam Ağları Groupware Üreticileri ve Pazarı Özet Sorular
Bölüm 9. İNTERNET, İNTRANET VE EKSTRANET TEKNOLOJİLERİ TEMELLERİ TCP/IP Çalışma Ortamı ve Başlık Yapısı TCP/IP ve OSI Standartlarının Karşılaştırılması TCP/IP’nin Zayıflıkları IP Adresleme Mekanizması İnternet 2 Çözümü Yeni IPv6 Protokolü Evrensel İstemci Olarak Tarayıcılar Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) Web Teknolojisi ve Temel HTTP İşlemi Web Sayfası Adresleri (URL): Universal Resource Locator Web Sayfaları ve HTML Kaynak Kodları Web’in Çokluplatform ve Çokluprotokol Desteği E-posta Geçityolları: E-posta Çevirme Mekanizması NNTP: “Threaded (Belirli Konulara Göre Sıralanabilen)” Tartışmalara Yönelik İnternet Standardı İnternet, İntranet ve Ekstranet’lerle İlintili Terminoloji ve Kısaltmalar Özet Sorular
Bölüm 10. İNTRANET PLATFORMLARI WorldWideWeb (www) Erişimi: Rehberler (Dizin Servisleri) Dosya Erişim Protokolleri Sistem Yönetimi Mesajlaşma ve Aracı Yazılımlar (Middleware) Özet Sorular
Bölüm 11. İNTRANET/EKSTRANET WEB SUNUCULARI İntranet Web Sunucusu ve Sitesi Nedir? Bir Web Sunucu Ne Kadar Tarayıcıyı Destekleyebilir? Proxy Sunucu Nedir? İntranet Web Sunucuların Amacı Nedir? İntranet Web Sunucularda Bulunması Gereken Özellikler HTML Uyarlama/Sürüm Desteği Web Sunucu Performansı (Başarımı) Veritabanı Erişimi ve Tümleşim İntranet Web Sunucularda Güvenlik Konusu İntranet Web Sunucu Yönetimi Web Sunucu Araçkitleri (Toolkit) Diğer Web Sunucu Gerçekleme Konuları Web Sunucu Yazılım Ürünleri (ISSİ SuiteSpot, NetWare, LiveLink Suite) Özet Sorular
Bölüm 12. İNTRANET MİMARİLERİ VE GELİŞTİRME ARAÇLARI İntranet Çalışma Modelleri İntranet Web Konfigürasyonları İntranet İçeriği Yaratma HTML Çevirme Araçları İntranet Geliştirme Araçları İçin İki Örnek (Communicator ve Office 97) Özet Sorular
Bölüm 13. İNTRANET GELİŞTİRME YAZILIMLARI VE YAZILIM MİMARİLERİ Betik (Scripting) Diller, JavaScript, VBScript Betik Nesne Modeli (Scripting Object Model) İsteğe Bağlı Nesneler, Java Applet’ler, ActiveX Denetimleri Java Applet’leriyle ActiveX Kontrollerinin Karşılaştırması JavaScript/VBScript Karşılaştırması XML Dili PHP Web Üzerinde Kullanılabilecek Yeni Bir Dil Olabilir mi? Dağınık Nesneler ve IIOP CORBA/IIOP Özet Sorular
Bölüm 14. KURUMSAL PORTAL KAVRAMI VE İNTRANETLERLE İLGİSİ İçerik Yönetimi İkilemi Etkin Bir Portal Nasıl Olmalıdır? Portal’lar “Etkileşimli Kurum” Kavramına Giden Yollardır İnternet İş Modelinin Kurum İçinde Yarattığı Rahatsızlık Tüketici Portal’larından Edinilecek Dersler Kurumsal Portal’ların Gerçeklenmesinde Kullanılabilecek Geliştirme Araçları Özet Sorular
Bölüm 15. İNTRANET’LER GROUPWARE UYGULAMALARININ YERİNİ ALABİLİRLER Mİ? Notes’un Eksileri Domino Yardımıyla Notes ve Web Tümleşimi Groupware Olarak İntranet’ler Notes ve Intranet Ortamlarının Ortaklaşa Kullanımı İnternet Destekli Groupware Platformları Konuya Göre Gruplanmış Tartışmalara Olanak Tanıyan Yazılımlar O’Reilly & Associates’in WebBoard’u Tartışma Grubu Yazılım Örnekleri İşakışı ve İntranet’ler Groupware ve intranet Ürünlerinin Birbirine Yakınsaması Groupware Pazarı İntranet Fiyat Üstünlüğü İntranet Groupware Çözümlerinin Üstün ve Zayıf Yanları Veritabanı Tümleşim Konusu İnternet Sunucularda Veri Replikasyonu İntranet Güvenlik Kaygıları Groupware Yatırımlarında ROI Ölçümlemesi Sonuç Özet Sorular
KAYNAKÇA DİZİN Bilişim Kitapları - Bilgisayar Kitapları - Üniversite Ders Kitapları
|